Vi har skrivit mycket om Storytel den senaste tiden. Det är inte konstigt. Det som pågår när det kommer till ljudböcker och streamingtjänster (där Storytel fortfarande är enormt dominant) är kanske det mest omvälvande som hänt vår bransch sedan … ja, Gutenberg.
Både förlag och bokhandel måste verkligen tänka igenom sin affärsmodell. För plötsligt kan du sälja väldigt mycket böcker, och ändå inte tjäna speciellt mycket pengar. Hur kunde det bli så?
Storytel var för inte så länge sedan en väldigt liten aktör. Många förlag tänkte helt enkelt inte igenom avtalen ordentligt, då det ändå inte handlade om så mycket pengar. Då. När försäljningen sedan började rusa, satt man fast i avtal som var dåliga och icke-transparenta. Och nu är många förlag beroende av företaget och för små för att ha något att sätta emot. Förutom Bonniers då, som har ett eget avtal, där de får en fast summa per lyssnad bok, som troligtvis inte ligger under 40 kronor.
Samma sak har drabbat de författare som nu ser sina intäkter gå ner. Många har samma royaltysats på ljudböcker som på pocket, eftersom ljudboken traditionellt sett har setts som ett sekundärformat. Men när det inte är så längre, vad händer då? Själv är jag tämligen övertygad om att ljudboken är det främsta förstaformatet för skönlitteratur inom fem år.
Här har Författarförbundet en av sina stora utmaningar de kommande åren. Det är otroligt viktigt att den föreningen tar ett steg framåt och visar att man kan och vill vara relevant för sina medlemmar och hjälpa till i det här träsket. Som förbund kan man ställa mycket högre krav än varje enskild författare.
På samma sätt tror jag att det är viktigt att även Förläggareföreningen tar ett steg framåt här. Det var väldigt glädjande att läsa i DN att föreningen tänker kontakta mässan för att föra de små förlagens talan inför nästa års Bokmässa. Men Förläggareföreningen har även ett ansvar när det kommer till streamingtjänsterna. Här skulle man kunna ställa ordentliga krav på höjda ersättningar, rimligare avtal och bättre transparens. Man har faktiskt majoriteten av Sveriges förlag bakom sig och med en sådan stark och kraftfull röst tror jag att man skulle kunna påverka och göra skillnad för sina medlemmar. Och det är precis det som branschföreningar är till för!