Vi började prata om det rätt tidigt förra året. Någonting hade hänt med den fysiska bokhandeln. Vi har under de senaste åren, speciellt det för den fysisk bokhandeln mörka 2019, skrivit om många bokhandlare som tvingats stänga igen dörren för gott. Vi har skrivit om problemen med att få till generationsskifte i bokhandel, om banker som inte vill låna ut pengar till dem som ville ta över eller starta nytt. Om bokhandlare som inte får sina butiker sålda när de närmat sig pensionsålder. Och vi har visat hur allt fler kommuner blir utan fysisk bokhandel.
Nu målar jag upp en dyster bild. Och så klart – och lyckligtvis – finns det undantag, men den samlade bilden har inte varit upplyftande.
Men så såg vi alltså en förändring. Under pandemin började vi notera butiker runt om i landet som blomstrade som aldrig förr. Vi började skriva om bokhandlar som fick nya ägare och andra som öppnade helt nya butiker. Vi såg en trend. Men vågade kanske knappt ens tro på det själva.
I det här numret kan vi visa att det skett ett trendbrott för den fysiska bokhandeln under förra året. För folk utanför branschen kanske resultatet inte ser häpnadsväckande ut, men för oss som befinner oss i den är resultatet efter att man räknat samman nedlagda, nyöppnade och övertagna butiker en oerhörd grej. Jag ska inte avslöja mer här utan läs allt om detta på sidan 18 och framåt. Där finns så klart även brasklappar om nya butikers storlek och uthållighet, men låt oss fokusera på det roliga här.
Att skriva om hur det fysiska bokhandelsbeståndet mår, och hur folk utanför uppfattar vår bransch, får mig att tänka på att vi tillsammans måste bli bättre på att lyfta branschen utåt. Jag läser artiklar i andra tidningar som skriver om ljudboksrevolutionen, och om ljudböckerna förändrar förutsättningarna för både författare, förlag och bokhandel. Gott så. Men jag tycker att en poäng försvinner gång på gång. En oerhört viktig sådan. Och det är att det säljs böcker som aldrig förr.
Ja, ljudböckerna har förändrat vår bransch, men att den – lite hårdraget – skulle ha förstört den är helt enkelt inte sant. Den tryckta boken går också bra. Och vi har en bokhandel som till stor del också ser ut att klara sig. Det är klart att ”nya” format leder till förändring, och att det finns både för- och nackdelar med det myntet. Men vi är på en bokmarknad som ökar, och som håller på att hitta sin nya form, det är något att vara stolta över och lyfta i en samtid som översköljs av underhållning och innehåll!
Carinas lista:
Tre branschgrejer jag funderar över just nu:
Hur ska tryckerikaoset påverka branschen framöver? Ett stort orosmoln.
Att ett stort tv-program, enligt källor, ska granska en stor aktör i branschen. Hur kommer det avslöjandet se ut?
Hur ska Kristina Ahlinder fira av sina 27 (!) år på Förläggareföreningen mitt i en pandemi.