Jag säger inte emot de förlag som bestämt hävdar att deras ökade intäkter finns i strömmat ljud.
Jag säger bara att det finns andra pengar också.
Som en ny marknad på – lågt räknat – 167 miljoner kronor.
I år får skolorna 4,9 miljarder kronor i likvärdighetsbidrag. 2021 är summan 6,2 miljarder.
Det är 11,1 miljarder på två år. Kommuner med större behov kommer få mer pengar än rika kommuner.
Hur ska kommunerna gå till väga för att använda pengarna så att skolan blir mer likvärdig för eleverna? Som jag ser det är det självklart att läromedel som främjar likvärdighetsarbetet är en viktig del för att nå de nya målen. Säg att så lite som en och en halv procent av likvärdighetsbidraget används till bokinköp. Det skulle ge en ny marknad på 167 miljoner kronor 2020–2021.
Läromedia i Örebro distribuerar skolböcker till så gott som alla Sveriges kommuner. De är beredda på att miljardsatsningen på likvärdighet i skolorna kommer att ge dem mer jobb. Snabbfotade förlag har goda möjligheter att haka på genom att hitta utgivning i det här segmentet.
Läromedia seglade upp som en viktig aktör för allmänförlagen när de överraskade branschen genom att vinna Kulturrådets upphandling om att distribuera Bokgåvan till landets förskolor – där 50 miljoner kronor satsades på att Sveriges förskolor fick 5 000 kronor var att handla barnböcker för.
Det finns en option i upphandlingen om att Kulturrådet kan lägga in ytterligare 50 miljoner på att köra Bokgåvan med Läromedia under 2020 också. Det är bara att hoppas att statens utvärdering av premiäråret är så positiv att satsningen fortsätter. Det är ju viktigare än någonsin att barn får komma i kontakt med böcker och läsande tidigt – och att ett andra år för Bokgåvan skulle stärka förlagens intäkter i en tid när intäkterna från fysiska böcker minskar är en bra bieffekt.
På Läromedias lager finns också pallar med skönlitterära böcker. Det är titlar som lärare brukar beställa klassuppsättningar av. Malin Persson Giolitos Störst av allt är en av böckerna som går bäst just nu. Så även där finns en affär för allmänförlagen.
Annars vittnar exempelvis imprintet Bonnierförlagen Lära och Tukans satsning på kurslitteratur om ökad konkurrens från fler aktörer på läromedelssidan. Tukans strategi är att hålla lägre priser, mycket lägre priser. En vedertagen så kallad »sanning« är att lärare är okänsliga för pris och att det inte spelar någon roll vad läromedel kostar så länge de håller hög kvalitet.
Men jag tror att Tukan analyserat framtiden rätt bra. Mer än 100 miljoner av nära en miljard i Läromedias omsättning var digital 2019, en andel som lär öka de närmaste åren. Jag tror att lärarna kommer vilja ha läromedel digitalt och lika många böcker som förut. För att få ihop den ekvationen blir prissättningen en mer avgörande faktor.
Lärarna kommer att bli en viktig målgrupp för förlagen de närmaste åren.