DEBATT
”Hur styvmoderligt behandlade kan vi fortsätta bli innan vi går under?”
Foto: Privat
”Om alla fysiska boklådor försvinner, försvinner också till stor del era skyltfönster för de kunder som inte vet vilken bok de vill ha.” Det skriver Eva Kilnäs, Mölnlycke Bok & Papper, i ett debattinlägg om förlagens rabatter till nätbokhandeln.
”Mer än varannan fysisk bok som såldes i Sverige i augusti såldes av Adlibris.” Det läser jag i ett Facebookinlägg från Svensk Bokhandel. Som liten fristående bokhandel blir jag inte förvånad. Med den prisskillnad som är, framförallt på inbundna böcker, förstår jag att kunderna tvekar. Särskilt om de redan vet vilken titel de vill ha. Och jag förstår att större volymer och mindre omkostnader gör att Adlibris kan hålla nere priserna. Men när deras kampanjerbjudanden ligger långt under mina inköpspriser undrar jag ändå vad förlagen har för strategier? Vilka rabatter ger ni till Adlibris och vad ger det för följder? Om alla fysiska boklådor försvinner, försvinner också till stor del era skyltfönster för de kunder som inte vet vilken bok de vill ha. Alla rekommendationer, allt bokprat, allt bläddrande och läsande av baksidestexter. De etablerade författarna och snackisarna kommer att fortsätta säljas via Adlibris, men resten? Det måste ligga i förlagens intresse att boklådorna finns kvar. Hur styvmoderligt behandlade kan vi fortsätta bli innan vi går under?
Några dagar senare läser jag ett nytt inlägg hos Svensk Bokhandel: ”På två år har Adlibris gjort förluster på 420 miljoner kronor. För att täcka upp har ägaren Bonniers nu skjutit till 350 miljoner kronor.” Nu blir jag faktiskt mest förbannad. Hur kan man få driva en affärsverksamhet med över 400 miljoners förlust på två år och samtidigt bidra till att konkurrenterna går i konkurs för att man dumpar priserna? Jag undrade vilka marginaler man hade, uppenbarligen alldeles för små. 350 miljoner är mer än vad min butik kommer omsätta under hela min livstid. Om Bonnier sänkte priserna på sina böcker till samtliga återförsäljare med halva det beloppet och Adlibris la på skäliga marginaler skulle den totala bokförsäljningen öka och vi skulle alla överleva!
Eva Kilnäs, Mölnlycke Bok & Papper