Jag ska inte förstöra läsningen av en mycket intressant SvB-intervju med ekonomiprofessorn Georg Götz. Men låt oss ändå fundera lite på en av slutsatserna i hans forskning:
Varje gång en bokhandel slår igen i Tyskland minskar den totala bokförsäljningen i landet med 6 116 böcker. En fysisk boklåda ökar däremot försäljningen i alla kanaler. Även i e-handeln.
Öppnar man för tanken att professor Götz slutsatser skulle kunna gälla också på den svenska marknaden, så blir Kalle Laxgårds och Sara Mac Keys resa till nedlagda butiker, och bokhandlare som slåss för att rädda ortens boklåda, extra vemodig läsning.
Nedslaget i Karlskoga berör mig djupt, eftersom jag jobbade där ett halvår för att få tillbringa tid oavbrutet med min första riktigt passionerade kärlek – lokaltidningen Kuriren. Jag handlade block och pennor på bokhandeln i Karlskoga. Det blev som en ritual för att visa hur viktigt mitt förhållande med »Kurren« var.
Så visst skär det i hjärtat att delar av kontorsmaterialet numera förvaras i ett skåp bakom disken i Karlskoga för att det inte passar in i det centrala konceptet.
Men min lite mer hjärtlösa sida har viss förståelse för Akademibokhandeln. Bokhandelsgruppen har snyggat till siffrorna snabbt på ett imponerande sätt om man gillar att läsa rapporter – och för att lyckas med det krävs det rationell fyrkantighet – som bör kunna gynna börskursen för ägaren Volati.
(Aktien är ju nedtryckt och har när detta skrivs en direktavkastning på 2,74 procent per år. Det slår bankräntan i alla fall.)
Fast jag tror ju att Volati har analyserat bra mycket mer än kassaflöde och kostnadseffektivisering när de gick in i Bokhandelsgruppen. Själv gillar jag flerkanalsstrategin. Ett bevis för att den är stark är när vd:n Maria Edsman pressade till sig senaste Millennium-boken till sin minsta kanal, Bokus Play, när Storytel gjort upp om exklusivitet med Norstedts.
Tidigare har jag alltid tänkt på vilken liten aktör Bokus Play är. När jag funderar på hur branschen kommer att se ut i slutet på nästa decennium slås jag av hur stor Bokus Play kan vara om 10 år.
Det är inga småpengar som pumpas in i Storytel, Bookbeat och Nextory för att positionera sig. Bokus Play kan med sin flerkanalsstrategi glida med och utan större investeringar ta marknadsandelar i det segment som konkurrenterna i nuläget inte är så intresserade av – de som lyssnar på en bok i månaden.
Boklådorna 2029? Då tror jag att både Akademibokhandeln – och medlemmarna i Ugglan – kommer öppna fler butiker än de lägger ner. Lite färre kvadratmeter och placerade i framtidens nya citykärnor.
Själv skulle jag inte ha något emot att beställa en bok på nätet – och hämta ut den i bokhandeln.
Hittills har ju bokhandeln överlevt många stora omvälvningar.