LEDARE
När dammet har lagt sig – SvB ökar online och minskar i papper
Johan Sandholm.
Axel Palm.
Dagens medieklimat ställer höga krav på flexibilitet och anpassning. Det är något som drivit också SvB till en avgörande förändring, skriver publisher Johan Sandholm.
Dammet har lagt sig efter ett prövande år. De
ekonomiska förutsättningarna har blivit alltmer krävande och många medier går på
knäna. Det är onekligen tuffa tider men för Tidningsaktiebolaget Svensk
Bokhandel visar det preliminära bokslutet för 2023 trots allt ett positivt
resultat. Med hjälp av hårt arbete och ett vändande på slantarna redovisar SvB
lönsamhet för tredje året i rad. Det är i dessa tider ett riktigt positivt
besked att ge till våra läsare, annonsörer och hela bokbranschen.
I kontrast till vårt resultat har tyska
branschtidningen Buchreport mött en oväntad ödesdiger vändning. Efter att den
ägande mediegruppen Busch Glatz Group gått i konkurs, tvingades Buchreport lägga
ned. Över 50 års oberoende bevakning av den tyska, österrikiska och schweiziska
bokbranschen är nu ett avslutat kapitel. Att en stor bokmarknad som den tyska
inte lyckas bära en branschtidning som Buchreport är dystert, och vad
nedläggningen har för långsiktiga effekter på den tyska bokbranschen kan vi bara
spekulera i. Läs Kalle Laxgårds artikel här.
Vår ambition att vara ledande inom nyhetsbevakning
oavsett distributionsform har drivit oss till en avgörande förändring. Övergången
till en modern publiceringsplattform i höstas markerar en ny era för det digitala
SvB. Digitaliseringen ställer nya – och bra! – krav på vår journalistik, vilket
har lett till att vi nu omstrukturerar vårt journalistiska erbjudande från
grunden.
Under det gångna året har vi tredubblat
antalet digitala prenumeranter, och vi accelererar nu online för att möta
läsarnas ökande krav på snabbare och mer omfattande nyhetsrapportering. En digital prenumeration ger tillgång
till vårt flöde av nyheter, analyser, granskningar, rapporter och artikelarkiv,
samt digital åtkomst till e-tidningsarkivet och e-kataloger. Våra årliga
Förlags- och Bokhandelsspecialer publiceras nu enbart digitalt. Samtidigt
fortsätter vi att förse våra pappersprenumeranter med utgivningskatalogerna
Sommarens-, Höstens- och Vårens Böcker samt en mässtidning. I övrigt
upphör nu papperstidningen.
Vi har många idéer om Svensk Bokhandels möjligheter framöver, framför allt digitalt, vad gäller både det journalistiska och
affärsmässiga. Är det något du saknar eller vill se mer av från oss är du
välkommen att höra av dig till mig eller våra reportrar. Vi värdesätter nyhetstips,
uppslag och idéer.
Till sist. Nu drar nedräkningen i gång till
Bokbranschdagen 2024. Tid: 16 maj, klockan 12.00. Plats: Kulturhuset i
Stockholm. Prenumeranter på Svensk Bokhandel går gratis, liksom medlemmar i
Bokhandlareföreningen och Förläggareföreningen. Annars kostar det en slant för
din arbetsgivare. Anmäl dig här.
Johan Sandholm
johan@svb.se