LEDARE

När dammet har lagt sig – SvB ökar online och minskar i papper

Johan Sandholm.

Dagens medieklimat ställer höga krav på flexibilitet och anpassning. Det är något som drivit också SvB till en avgörande förändring, skriver publisher Johan Sandholm.

Publicerad Senast uppdaterad

Dammet har lagt sig efter ett prövande år. De ekonomiska förutsättningarna har blivit alltmer krävande och många medier går på knäna. Det är onekligen tuffa tider men för Tidningsaktiebolaget Svensk Bokhandel visar det preliminära bokslutet för 2023 trots allt ett positivt resultat. Med hjälp av hårt arbete och ett vändande på slantarna redovisar SvB lönsamhet för tredje året i rad. Det är i dessa tider ett riktigt positivt besked att ge till våra läsare, annonsörer och hela bokbranschen.

I kontrast till vårt resultat har tyska branschtidningen Buchreport mött en oväntad ödesdiger vändning. Efter att den ägande mediegruppen Busch Glatz Group gått i konkurs, tvingades Buchreport lägga ned. Över 50 års oberoende bevakning av den tyska, österrikiska och schweiziska bokbranschen är nu ett avslutat kapitel. Att en stor bokmarknad som den tyska inte lyckas bära en branschtidning som Buchreport är dystert, och vad nedläggningen har för långsiktiga effekter på den tyska bokbranschen kan vi bara spekulera i. Läs Kalle Laxgårds artikel här.

Vår ambition att vara ledande inom nyhetsbevakning oavsett distributionsform har drivit oss till en avgörande förändring. Övergången till en modern publiceringsplattform i höstas markerar en ny era för det digitala SvB. Digitaliseringen ställer nya – och bra! – krav på vår journalistik, vilket har lett till att vi nu omstrukturerar vårt journalistiska erbjudande från grunden.

Under det gångna året har vi tredubblat antalet digitala prenumeranter, och vi accelererar nu online för att möta läsarnas ökande krav på snabbare och mer omfattande nyhetsrapportering. En digital prenumeration ger tillgång till vårt flöde av nyheter, analyser, granskningar, rapporter och artikelarkiv, samt digital åtkomst till e-tidningsarkivet och e-kataloger. Våra årliga Förlags- och Bokhandelsspecialer publiceras nu enbart digitalt. Samtidigt fortsätter vi att förse våra pappersprenumeranter med utgivningskatalogerna Sommarens-, Höstens- och Vårens Böcker samt en mässtidning. I övrigt upphör nu papperstidningen.

Vi har många idéer om Svensk Bokhandels möjligheter framöver, framför allt digitalt, vad gäller både det journalistiska och affärsmässiga. Är det något du saknar eller vill se mer av från oss är du välkommen att höra av dig till mig eller våra reportrar. Vi värdesätter nyhetstips, uppslag och idéer.

Till sist. Nu drar nedräkningen i gång till Bokbranschdagen 2024. Tid: 16 maj, klockan 12.00. Plats: Kulturhuset i Stockholm. Prenumeranter på Svensk Bokhandel går gratis, liksom medlemmar i Bokhandlareföreningen och Förläggareföreningen. Annars kostar det en slant för din arbetsgivare. Anmäl dig här.

Johan Sandholm

johan@svb.se

Powered by Labrador CMS