KRÖNIKA
När satsar Spotify på ljudböcker?
Marie Nilsson, vd på Mediavision och ny gästkrönikör hos SvB.
Pressbild/Mediavision
Mediekonsumtionen går upp, trots tuffa tider. Ljudboksföretagen ser en god tillväxt, men brottas också med hög kundomsättning. SvB:s gästkrönikör Marie Nilsson, vd på Mediavision, spekulerar i vad det skulle innebära om Spotify gav sig in på den svenska ljudboksmarknaden.
Detta är en kommenterande
text. Analys och åsikter är skribentens egna.
Stora delar av mediebranschen har varit rejält
pressad de senaste åren. En försvagad samhällsekonomi har påverkat såväl bolag
som konsumenter. I bästa fall ser vi nu en ljusning, med sjunkande räntor och avtagande
inflation. 2024 skulle kunna bli, om inte slutet på lågkonjunkturen, så i alla
fall början på slutet. För många aktörer inom medieekonomin är detta naturligtvis
mycket efterlängtat. Variationen mellan olika medier är dock fortsatt stor –
även framåt – det är också tydligt att nedgången verkligen inte har drabbat
alla.
Mediavision har länge följt den nordiska medieekonomin.
En viktig aspekt i detta är hushållens medieutgifter. Kanske förvånande, men när
det ”tuffa året” 2023 summeras, kan vi (återigen) konstatera att just
hushållens medieabonnemang klarar sig bra. Det är till och med så att vi
uppmäter en ökning med nästan 10 procent 2023. Och trenden fortsätter även i Q1
2024. I dag betalar ett hushåll i genomsnitt nästan 900 kronor i månaden för
sin mediekonsumtion. Faktiskt en ny rekordnotering och dessutom en ökning på
bred front!
Drygt 1,2 miljoner hushåll har nu en ljudboksprenumeration, en ny toppnotering.
Just i detta forum är det extra roligt
att kunna peka på den fortsatt starka utvecklingen för ljudboken. Drygt 1,2
miljoner hushåll har nu en ljudboksprenumeration, en ny toppnotering.
Dessvärre finns även negativa rekord att
rapportera. Ljudbokstjänsterna innehar det mindre smickrande rekordet i hög
churn (kundbortfall, reds. anm.), med mycket hög kundomsättning som konsekvens.
Den överstiger alla andra abonnerade medietjänsters churn. Enligt kunderna
själva syns heller ingen ljusning kommande 12 månader. På frågan vad som avgör
i valet av tjänst är kunderna mycket tydliga: Priset. Det förvånar inte, eftersom innehållet (i alla
fall hittills) är i stort sett detsamma hos alla tjänster. Som vi ju vet är
detta en avgörande skillnad jämfört med andra abonnemangstjänster. Här ryms
också förklaringen till alla kampanjer och priserbjudanden. Kort sagt, en utmaning
om kunder inte ser nyttan av att vara lojal och långsiktig.
Spotify kommer på tal
Mycket talar även för att marknaden för
ljudböcker nu snabbt mognar. Det sammanvägda resultatet av anskaffning- och churnplaner
kommande 12 månader pekar på stabilitet. Tillkommande hushåll blir allt färre,
vilket ytterligare tydliggör behovet att få ner kundomsättningen. Attraktiva
prisnivåer och ”bundling” (dvs innehållspaket) har visat sig allt viktigare för
exempelvis video- och nyhetsaktörer. Säkert en väg även för ljudbokstjänster.
Ganska ofta kommer även Spotify på tal,
som ju lanserat ljudböcker inom ramen för premiumabonnemang i Australien,
Irland, Kanada, Nya Zeeland och Storbritannien. Här
ryms både rädslor och förväntningar, liksom spekulationer om bolagets planer i
Sverige. Spotify kommunicerade tidigare i vår att bolaget efter en kort tid
blivit USA:s näst största ljudbokstjänst och att en fjärdedel av
premiumanvändarna i Australien, Storbritannien och USA nu har använt ljudbokstjänsten.
I USA erbjuds även ett fristående abonnemang för ljudböcker. I Sverige har (än
så länge) inte ljudböcker lanserats, men Mediavisions analys visar att om detta
skulle ske, kan det få stort genomslag. Naturligtvis beroende av utbud, men
inte särskilt förvånande med tanke på Spotifys starka ställning. I dag står
Spotify för hälften av allt digitalt lyssnande i Sverige – onekligen en unik
position för ett mediebolag.
Frågetecknen är dock ännu många. Förlagsavtal,
biblioteksstorlek, lokalt utbud? Säkert finns fler knutar att lösa upp innan en
eventuell lansering. Men vi törs nog ändå spekulera i att Spotifys vägval lär påverka
den svenska ljudboksmarknaden. Kanske att musik och böcker sampaketerat är en
väg mot lägre churn. Lågkonjunkturen har i alla fall lärt oss att hushållen
verkligen uppskattar sina ljudböcker.
Marie Nilsson är vd på Mediavision
och arbetar med datadriven analys för medie- och telekomindustrin i Norden.
Detta är en kommenterande text. Analys och åsikter är skribentens egna.