En kompis till mig lade upp en film på Instagram när hon återvände till kontoret för första gången efter restriktionerna släppts. Det var banderoller som hälsade välkommen tillbaka och till och med ett litet band som spelade för att få medarbetarna i rätt jobbstämning. Kanske lite overkill men ändå en tydlig signal om att vi tagit oss igenom en riktigt tuff tid.
Nu är ju tyvärr pandemin inte över men det är intressant att se hur snabbt samhället går tillbaka igen. Bookbeat kan visa att lyssnarmönstret snabbt ändrats tillbaka – från att folk lyssnat under dagtid ser man nu att pendlingen kommit i gång igen och att folk åter lyssnar på morgonen. Den fysiska bokhandeln ser en återhämtning, där försäljningen glädjande nog har tagit fart – kanske framför allt Ugglan förtjänar att uppmärksammas för hur väl de klarat sig genom restriktionerna. Imponerande!
Under pandemin har folk jag träffat i olika sammanhang frågat hur det går för bokbranschen. Samtliga har utgått från att alla kollat på Netflix och inte läst böcker. För mig är det en märklig tanke, men också skönt att lite triumferande kunna säga att det aldrig har sålts så många böcker i Sverige som nu. Att branschen som helhet mår bra. Pandemin har snabbat på processer i hur vi jobbar – både som medarbetare och med berättelserna. Och boken mår bra!
Men det finns effekter av pandemin som inte är lika muntra. I det här numret skriver vi om hur fraktproblem i Kina, hård konkurrens om tryckerierna i Europa och pappersbrist skapar problem. En stor fråga för branschen där osäker tillgång till tryck och stora prisfluktuationer får stora konsekvenser. Att de europeiska tryckerierna är fullbokade gör det svårt med exempelvis snabba tilltryck av böcker, och osäkerheten är stor över hur utvecklingen kommer att se ut framåt. Kommer de höjda tryckpriserna även leda till höjda priser på böcker? Hur ska små förlag kunna hävda sig på en pressad marknad? Läs mer om detta på sida 8.
I det här numret har vi mer läsning som ni inte får missa! Bland annat en intervju med HarperCollins Nordics relativt nya förlagschef Anna-Lena Hernvall. De första åren i Sverige var ekonomiskt tunga för den internationella jätten, och de gjorde inte mycket väsen av sig, men nu ska förlaget ta krafttag. Bland annat genom att värva redan etablerade författare. På frågan om andra förlag ska känna sig oroliga svarar Hernvall: ”Det tycker jag absolut.”
Den utvecklingen, att ”ragga” på andras författare, är en trend som gått snabbt i Sverige och är något många förlag gör mer eller mindre öppet. Och det väcker ilska. Den utvecklingen skriver vi också om i det här numret på sidan 28.
Jag hoppas ni hinner med att läsa allt trots att restriktionerna hävts!