Öppet brev till Adlibris: ”Ni förstår inte våra villkor”
Jag kan inte tro att ni vill medverka till att bokhandlare och mindre förlag ska slås ut från marknaden. Eller är det monopolställning ni vill ha? Det skriver Ewa Hellström-Boström på Alpina förlaget i ett öppet brev till Adlibris. Adlibris vd Pär Svärdson svarar på brevet.
Jag kan inte tro att ni vill medverka till att bokhandlare och mindre förlag ska slås ut från marknaden. Eller är det monopolställning ni vill ha? Det skriver Ewa Hellström-Boström på Alpina förlaget i ett öppet brev till Adlibris. Adlibris vd Pär Svärdson svarar på brevet.
Hej,
Vill förklara varför jag tackar nej till Adlibris erbjudande om konsignationslager och Adlibris begäran om 20 procents rabatt från Alpina förlaget.
Den enda rabatt jag givit hittills är till Kartbutiken respektive Kartcentrum som fått 10 procent rabatt då de beställt tio ex av samma bok på ett bräde. Detta tänker jag fortsätta med. Varken Bokus eller Adlibris kan räkna med något annat.
Jag tror inte ni förstår under vilka villkor många små förlag arbetar under. Mina böcker om vandring i Dolomiterna och på Korsika är populära men säljer ändå inte alls så mycket att jag skulle kunna leva av det. Jag måste arbeta som lärare för att kunna driva Alpina förlaget.
F-priset på mina böcker är inte högt, 120 kr, men nu vill Adlibris att jag sänker det priset med 24 kr. Vad tror ni på Adlibris att det kostar att trycka en bok med närmare 200 färgbilder? Vad tror ni att det har kostat att vandra alla de här vandringslederna som jag skriver om? Jag gör allting själv från vandrandet till fotograferingen, layouten och försäljningen. Varje bok tar flera år att göra.
Ni på Adlibris vill också att förlaget står för portokostnaden så att ni får fem ex av vardera de fyra böcker jag har till försäljning. Portot för dessa böcker blir 225 kr. Skulle jag behöva skicka så många varje vecka (mina böcker beställs ju ganska ofta under vår- och sommarsäsongen) så skulle det inte bli många kronor över. Som författare har jag ännu inte fått ett öre från Alpina förlaget som ju är min egen firma. Blir det några pengar över återinvesteras de i att ge ut nya böcker.
När sådana här krav på rabatter kommer funderar man ju på en lösning. Men jag ser det inte som en lösning att höja F-priset på mina böcker med 20 procent till 145 kr och sedan ge alla som beställer böcker 20 procents rabatt. Jag vill ogärna bidra till att bokhandlare i Sverige måste slå igen för att de inte kan konkurrera med internetbokhandlarna. Hur ”fattigt” skulle inte Sverige bli då.
I stället blir det väl Adlibris varumärke som solkas om ni slutar sälja vissa böcker på grund av det här. I fortsättningen kanske man får tala om på sin hemsida vilka som säljer Alpina förlagets böcker och varför somliga inte gör det.
För övrigt ges min nästa bok Vandra till Santiago de Compostela ut om två veckor. Jag får väl hitta på nya sätt att få ut den boken.
Jag vill gärna ha ett svar på hur Adlibris ser på det här. Jag kan inte tro att ni vill medverka till att bokhandlare och mindre förlag ska slås ut från marknaden. Eller är det monopolställning ni vill ha?
Ewa Hellström-Boström, Alpina förlaget
Adlibris svarar: läs Pär Svärdsons svar här.