Listan på avslöjanden från Svensk Bokhandel kan så klart göras längre.
Men jag skriver inte det här för att ge redaktionen välförtjänt beröm för att den är så kunnig och jobbar så hårt. Jag skriver det heller inte för att berätta att branschfolk i Norden kommer fram spontant och säger att de avundas Sverige som har bra branschbevakning.
Jag skriver det för att illustrera hur läsarnas krav på snabba nyheter har ökat. Ska vi vara nyhetsledande måste vi publicera fort på svb.se.
Den 6 maj, när nyheten om Otto Sjöbergs avgång som vd i Norstedts förlagsgrupp kom, lade vi ut nyheten på en gång. De närmaste timmarna publicerade vi artiklar på svb.se som för bara några år sedan hade varit bra och självklar tidningsläsning.
I papperstidningen gick vi senare i stället på djupet genom att göra ett reportage på åtta sidor med Otto Sjöberg, där han berättade en mängd dittills okända händelser bakom kulisserna på Riddarholmen under sina fem år som vd.
Så här sa Otto Sjöberg om att vi i höstas avslöjade att Bonniers har ett hemligt Storytel-avtal med fast pris och dubbelt så hög ersättning som andra förlag:
»Jag tycker att det är Svensk Bokhandels bästa scoop under åren jag varit här. Det förde upp en otroligt viktig branschfråga till ytan.«
Den uppmärksammade nyheten om det hemliga avtalet publicerade vi på nätet.
Avtalsförhandlingarna mellan Bonniers och Storytel körde fast. I våras var vi först – på svb.se – med nyheten att Bonnierförlagen slutat släppa nya titlar till Storytel.
Följden blev exklusivitetsdealar, något som ställdes på sin spets när SvB den 4 juni avslöjade att Storytel fått sista Millenniumboken med ensamrätt från Norstedts.
Kort senare kunde vi avslöja att även Bokus Play fått Hon som måste dö sedan Akademibokhandeln hotat med att låta bli att sälja den fysiska boken. Också det skrev vi på nätet.
I det här numret fördjupar sig Kalle Laxgård i hur kampen om bästsäljarna gör att marknaden för streamingtjänsterna kommer förändras i framtiden.
Det är ett tydligt exempel på hur vi måste publicera i olika kanaler, och hur vi måste skifta mellan snabba nyheter och fördjupning, för att vara relevanta.
Den ekvationen löser vi genom att framöver lägga våra resurser på ökad digital närvaro – och att gå från 21 nummer per år till 14 utgåvor, vilka får fler sidor. Mixen av nyheter och fördjupning i våra olika kanaler blir ännu starkare.
Vi startar månadsutgivning redan från nästa nummer som kommer ut den 25 september.