Prata hellre lönsamhet än rabatter
Bokhandeln vill ha högre rabatt från förlagen med argumentet att de är skyltfönstret utåt. Det här tycker jag är en viktig debatt. Det gäller att komma ihåg att branschen konkurrerar med andra branscher och att det är en strid i uppförsbacke. Det är ingen tillfällighet att Åhléns kraftigt har minskat på sin yta för böcker och sökt en ny lösning. Böcker är inte tillräckligt lönsamma.
Även
Bokhandeln vill ha högre rabatt från förlagen med argumentet att de är skyltfönstret utåt. Det här tycker jag är en viktig debatt. Det gäller att komma ihåg att branschen konkurrerar med andra branscher och att det är en strid i uppförsbacke. Det är ingen tillfällighet att Åhléns kraftigt har minskat på sin yta för böcker och sökt en ny lösning. Böcker är inte tillräckligt lönsamma.
Även om försäljningen via andra kanaler ökar behövs fortfarande ställen där konsumenterna kan känna, slå i och titta på böckerna för att inspireras att köpa. Köpet kanske inte görs i butiken, men bokhandeln ser till att konsumenten tänker böcker vid nästa köptillfälle. Branschen som helhet måste inse att den fysiska bokhandeln behövs och att konkurrensen i första hand heter andra produkter. Den fysiska bokhandelns överlevnad är en fråga för alla som är involverade i böcker och inte bara för den fysiska bokhandeln.
Det är inte enbart en fråga om att ge större rabatter till den fysiska bokhandeln, även om jag anser att de bör ha vissa fördelar som skyltfönster. Hela branschen måste ta reda på var de har sin lönsamhet och de måste prioritera att förstärka den.
För bokhandeln räcker det inte med att mäta försäljning. Det krävs en analys av lönsamheten per bok, per avdelning, per varugrupp.
Till att börja med måste man ha kontroll på bruttomarginalen, men det räcker inte.
Varje bok kostar ungefär lika mycket att administrera och hantera – cirka 25 kr. En pocket som säljs för 80 kr och köps in för 40 kr ger ett nettobidrag på 15 kr, medan en fackbok som säljs för 350 kr och köps in för 175 kr ger ett nettobidrag på 150 kr. Pocket är knappast en lönsam försäljning och den försäljningen ökar. Det innebär inte att man ska sluta sälja pocket, men måste man ha kampanjer där man säljer 4 och tar betalt för 3?
Det tragiska för branschen är att det inte bara är bokhandeln som har problem. Samma sak gäller en stor del av förlagen. Även här efterlyser jag en bättre analys. De flesta förlag kalkylerar inte heller sin lönsamhet tillräckligt detaljerat. De har visserligen kontroll på sin produktionskostnad och sin bruttomarginal, men sedan brukar det ta slut.
Det är min erfarenhet att cirka 20 procent av böckerna som ligger på ett lager inte går att sälja. Jag har sett exempel på titlar med lager som räcker i hundratals år. Förlagen skulle behöva hålla reda på lönsamheten per bok, per kund, per författare.
Jag hör många förlag prata om gungor och karuseller och det är inget fel. Jag skulle bara vilja att man är medveten om vad detta kostar.
Göran Ahl
Logistikkonsult