KRÖNIKA
Psykologen: Svensk innovationspolitik kan rädda läsförståelsen
Niklas Laninge är psykolog, författare och vd för ett företag som arbetar med beteendeförändring.
Pressbild
Vi behöver jobba med beteendeförändringar bland barn för att öka deras läsförmåga. Kanske borde Kulturrådet rentav göra ett studiebesök hos innovationsmyndigheten Vinnova, skriver psykologen Niklas Laninge.
Detta är en kommenterande text. Analys och åsikter är skribentens egna.
I min roll som expert inom beteendeförändring arbetar jag i en rad projekt
som alla syftar till att få till viktiga förändringar inom den breda
bemärkelsen hållbarhet. Ibland finansieras dessa delvis av
innovationsmyndigheten Vinnova som med riktade medel bidrar till att accelerera
de omställningar som Sverige behöver. Privata aktörer får stöd för att utveckla
ny teknik, offentliga aktörer får stöd för att öka användandet av nya lösningar,
och så vidare. Alla projekt når inte sina mål, men det finns en uttalad
ambition hos Vinnova att finansiera sådant som ska kunna skalas upp och spridas
till andra som jobbar mot samma mål.
Jag efterlyser ett liknande angreppssätt när det kommer till läsning, för
vad är läsning om inte att göra något? ”Den stora läsutmaningen” är ett
utmärkt exempel på att det går att skapa och skala upp insatser inom läsning
som påverkar tiotusentals barns beteenden till det bättre. Pratar jag med
branschkollegor internationellt så finns det ännu fler exempel på sådana
insatser. De börjar smått, de utvärderar vad som funkar och sedan skalar de
upp.
Bevisad effekt
Exempelvis har branschkollegor i USA utvecklat och utvärderat program
tillsammans med den ideella organisationen Stand for Children i syfte att
etablera läsvanor i hemmet. Programmet riktar sig till lärare som får en
stegvis guide för att både kartlägga hinder som barn och deras familj upplever
kring läsning, och verktyg för att designa egna läsinterventioner tillsammans
med sina elever. Vid University of Chicago finns en beteendeenhet med fokus på
just föräldraskap. Forskarlaget har exempelvis kunnat visa hur interventioner
som bygger på målsättning och regelbunden feedback mer än dubblerat den tid som
föräldrar lägger på högläsning tillsammans med sina barn.
Statliga medel till rätt projekt
Kulturrådet finansierar många fina initiativ inom läsfrämjande, men jag
uppmanar dem att bredda sin syn på hur sådana insatser kan se ut och vilka som
kan driva dem. Tänk om Kulturrådet skulle göra ett studiebesök hos Vinnova för
att lära sig hur man med statliga medel kan accelerera en utveckling som många
vill se? Tänk om en del av Kulturrådets bidrag skulle gå till projekt med en
uttalad ambition att hitta vad som får fler barn, ungdomar och vuxna att läsa –
men med ett uttalat mål att sprida och skala upp de insatser som funkar?
Problemet är inte vad svenskar läser, utan att de flesta läser för
sällan till förmån för mer direkt belönande format. Bokbranschens aktörer har
inte den typen av marginaler som gör det möjligt att finansiera innovativa
lösningar som ökar läsningen i landet. Med en litteraturpolitik som hämtar
inspiration från Sveriges fungerande innovationspolitik skulle vi se fler
insatser, lära oss snabbare och bli bättre på att skala upp sådant som funkar.
Niklas Laninge är psykolog, författare och vd för Nordic Behaviour Group.
Detta är en kommenterande text. Analys och åsikter är skribentens egna.