I alla fall tillräckligt stor för att Håkan Rudels, vd på Bonnierförlagen, ska släppa deckarförfattaren Stina Jackson och hennes hyllade debut Silvervägen från Bonnier Rights mitt under Frankfurtmässan.
Det är ingen bra idé att tvinga kvar en författare som vill byta agentur. Det är heller inte uppseendeväckande att någon byter agent.
Det sensationella är att göra det helt utan uppsägningstid på Europas största bokmässa, så att en av konsekvenserna blir att Bonnier Rights och Salomonsson Agency pitchar samma bok till samma utländska förlag under samma vecka. Rimligtvis finns det dessutom utländska förlag som kommit överens om en affär med Bonnier Rights, men som får slutföra den med Salomonsson Agency.
Det mer vanliga är att stänga pågående affärer under uppsägningstiden och informera om att författaren byter agentur. Därför blev Stina Jacksons blixtövergång till Salomonsson Agency den stora snackisen i Frankfurt.
Men Håkan Rudels är nöjd; Stina Jackson ska fortsätta att ges ut på Albert Bonniers förlag. På Salomonsson Agency är man glada.
Bonnier Rights är förloraren. Det blir en pedagogisk utmaning för chefen, Elisabet Brännström, att förklara i utlandet varför hon plötsligt är av med rättigheterna till debutboken. Det kan bli lite extra svårt i USA och i Storbritannien, där det finns regler som förbjuder litterära agenter att uppvakta varandras klienter.
De reglerna finns inte i Sverige och det som tidigare varit (oskriven) praxis börjar luckras upp. Salomonsson Agency har alltså inte gjort något fel. Företaget har slagit till snabbt och signat Stina Jackson och sedan lyckats förhandla loss debutboken och trolla bort uppsägningstiden. En bra, måhända hårdhänt, affär.
Det händer grejer på Salomonsson Agency. Nyligen tog man över Jonas Gardell från Norstedts Agency, som representerat honom i 27 år. (Som en parentes kan nämnas att Salomonsson-delägda Ahlander Agency flyttat kriminalförfattaren Christoffer Carlsson, som getts ut på Piratförlaget under hela sin karriär, till Albert Bonniers förlag. Samma väg som Jo Nesbø gick för Salomonsson Agency 2015.)
Grundaren Niclas Salomonsson är kontroversiell och gör oväntade saker. Kriminalserien Det som göms i snö som Kanal 5 sände under hösten har Niclas Salomonsson som medproducent. Leif G.W. Persson stod för idén. Två av Salomonsson Agencys manusförfattare, Aron Levander och Hans Jörnlind, har skapat serien. Sedan såldes idén in med Robert Gustafsson som huvudrollsinnehavare och Kjell-Åke Andersson som regissör.
Serien fick, förutom vanlig tittning i femman, 1,7 miljoner startade strömmar och det finns enligt uppgift ett utkast på en andra säsong.
Det här sättet att sälja in idéer och sätta ihop kreativa lag tror jag är framtiden.