LEDARE

Sikta mot stjärnorna

Vad kan vi vänta oss av årets Bokmässa? SvB:s chefredaktör är lika nyfiken som resten av branschen.

Publicerad Senast uppdaterad

För fjorton år sedan publicerade SvB ett reportage som hette Morgondagens stjärnor. Där siade dåtidens tungviktare i branschen om vilka som skulle styra branschen om tio år. Så här knappt ett och ett halvt decennium senare ville redaktionen göra om jobbet. Och det har vi gjort – nästan. För branschen då är inte branschen nu. Den digitala utvecklingen har medfört helt nya typer av yrken och många kommer numer in i den för att jobba i ett par år för att sedan lämna. Så en gång bokbranschen – alltid bokbranschen, är inte längre lika givet.

Efter att ha skickat ut en enkät till 100 branschpersoner vände och vred vi på hur vi skulle presentera dessa stjärnor. Vi hade en egen diskussionsgrupp och ringde branschfolk för att komplettera. Nu kan vi presentera vår nya lista: 10 doldisar i branschen som gjort avtryck och som vi tror kommer fortsätta att göra det! Vissa av dem – som Martina Stenström på Fri Tanke har redan kommit långt i karriären. Andra som Stina Rafner på Adlibris, är mer av en ”doldis-doldis”, en väldigt viktig person på sin arbetsplats som inte fått det strålkastarljus hon förtjänat.

Det finns så klart fler än 10 doldisar där ute som gjort avtryck i branschen. Om du saknar någon så mejla gärna oss på redaktion@svb.se!

Samtidigt som det här numret av SvB kommer ut börjar Bokmässan i Göteborg. Den första ”normala” efter pandemin. ”Vinna eller försvinna”, sa en branschperson till mig på ett sensommarmingel, angående Bokmässans framtid. Riktigt så drastiskt skulle inte jag uttrycka mig, men mässan har ögonen på sig i år. Kommer den ha utvecklats? Kommer förlagen ha lika stora montrar (förmodligen då många har kvar samma bokning som 2020). Kommer lika många författare bli ditbjudna av förlagen? Kommer alla få covid? Av de personer jag pratat med om känslorna inför mässan märks att man vill se en förändring, en större ödmjukhet och att mässan rör sig i takt med en digital samtid. Och som vanligt: man tycker det är för dyrt.

Bokmässan har alltid varit och kommer alltid att vara enormt viktig för synliggörandet av bokens betydelse. Att den lyfts fram för de mängder med människor som besöker den och det genomslag som boken får i media under mässdagarna går inte att jämföra med något annat. Vi får prata litteratur och läsfrämjande och yttrandefrihet i flera dagar i sträck. Det är viktigt.

Jag tänker på Barnboksmässan i Bologna som meddelar att de börjar tillåta att man säljer rättigheter för vuxenlitteratur från och med nästa år. Det är svårt att inte se det som ett tecken på att mässan känner av tuffare tider framöver. Förmodligen måste alla mässor världen över tänka nytt. Hitta nya sätt att locka folk på. Hitta en ny betydelse och relevans för aktörerna.

Med det sagt längtar jag tills vi ses på Park – skål!

Powered by Labrador CMS