Slopa rean för alltid!
Äntligen, tänkte jag, när jag läste reportaget om rean i Svensk Bokhandel. Rean har varit föråldrad i minst ett decennium och hållits vid liv genom olika former av konstgjord andning. Värst var nog de så kallade tilltrycken, att man tryckte upp böcker speciellt för rean, gärna på sämre papper och med tunnare pärmar. Mycket riktigt blev bokköparna förbannade när de så småningom började förstå att de blivit förda bakom ljuset. I dag lär dessa böcker ha försvunnit – i varje fall huvuddelen.
Den geme
Äntligen, tänkte jag, när jag läste reportaget om rean i Svensk Bokhandel. Rean har varit föråldrad i minst ett decennium och hållits vid liv genom olika former av konstgjord andning. Värst var nog de så kallade tilltrycken, att man tryckte upp böcker speciellt för rean, gärna på sämre papper och med tunnare pärmar. Mycket riktigt blev bokköparna förbannade när de så småningom började förstå att de blivit förda bakom ljuset. I dag lär dessa böcker ha försvunnit – i varje fall huvuddelen.
Den gemensamma reans oundvikliga död finns inbyggd i branschens förändring sedan de fasta priserna försvann för fyrtio år sedan. I dag vet kunden överhuvudtaget inte vad en bok kostar. Priserna varierar från »ordinarie« priser till kampanjpriser, till bokklubbspriser och till internetpriser. Det är till och med möjligt att böcker kostar mer på rean än det lägsta priset man kunde hitta när boken var ny.
Dessutom har den gemensamma rean sin bakgrund i en av bokmarknadens värsta avarter, rätt att returnera osålda böcker. De böcker som returnerats säljs ännu en gång till bokhandeln när det är dags för rea. Det är lätt att föreställa sig det slöseri i pengar och den påverkan på miljön som orsakas av detta skickande av böcker fram och tillbaka. De försök som gjorts att kreditera mellanskillnaden mellan ordinarie inköpspris och reainköpsprisen belyser ytterligare det bisarra i systemet med returrätt och reainköp.
Returrätten är en relik från kommissionsbokhandelns tid, som i sin tur utformades i mitten av 1800-talet. Den avskaffades som bekant 1970. Det är verkligen dags att skrota både returrätten och den gemensamma rean.
Bokhandelns framtid är att locka kunder. Inte med nedsatta priser i form av reor eller priskonkurrens, utan med service, kunskap och sortiment. Man glömmer lätt att böcker är det som ekonomerna kallar en »sällanköpsvara«. En sådan är definitionsmässigt inte priskänslig i motsats till »dagligvaror« som till exempel livsmedel. De flesta bokköpare vill ha råd och sakkunskap – inte det lägsta priset. Men då måste det också finnas kunniga medhjälpare ute i butiken, inte bara i kassan.
Jag är övertygad om att den traditionella bokhandeln har en stor framtid, liksom den traditionella boken har det tillsammans med alla de nya formaten. Men då får man äntligen överge sedan länge urmodiga strukturer som returer och gemensamma realisationer och satsa på framtiden.
Per I. Gedin
Bokförläggare