För första gången finns det en siffra på den svenska litteraturexporten: 340 miljoner.
Så mycket pengar kom det in till Sverige under 2018.
Störst är skönlitteraturen med 1 199 kontrakt skrivna förra året – och intäkter på 273,7 miljoner kronor.
Barn- och ungdomsböcker ligger inte långt efter i antal kontrakt: 1 006. Men intäkterna är betydligt mindre – bara 40,7 miljoner.
Så nu finns det siffror att förhålla sig till. Fakta.
Kristina Ahlinder och de andra på Förläggareföreningen kan med större kraft driva frågor åt sina medlemmar när det gäller den svenska litteraturen i utlandet. Det blir också enklare för staten att rikta stöd där det behövs.
Det är ingen vild gissning att våra folkvalda kommer att hicka till när de ser skillnaden i pengar för barn- och ungdomslitteratur.
För bilden av Sverige i världen är viktig. Och det har hänt en hel del hos oss sedan Astrid Lindgrens böcker – och filmatiseringarna av dem – gjorde ett så litet land så stort hos så många.
Det är en av anledningarna till att exportstatistiken är så viktig att den redan nu kommer att påverka beslut på Kulturrådet.
Det ska bli intressant att följa exportstatistiken och se om svensk litteratur blir större i världen med åren – och i framtiden få ta del av nya trender: tillväxt i olika länder och framgångar i specifika språkområden.
Det här skulle aldrig gå utan samarbete. Så all heder åt Tor Jonasson (Salomonsson Agency), Martin Kaunitz (Hedlund Agency), Linda Altrov Berg (Norstedts Agency) och Melina Nordstrand (Opal), som offrat säljtid för att vara med i Förläggareföreningens arbetsgrupp, som sammanställt statistiken utifrån de enkäter som besvarats av 19 svenska agenturer och tre utländska.
Men det är också bra för deras arbetsgivare att få ett helhetsgrepp om marknaden och ännu bättre att finnas med i gränsöverskridande samarbeten.
Jag har bara 2 700 tecken på mig, så jag tar det snabbt:
Världen digitaliseras. Mellanhänder slås ut. Det gäller alla branscher. Kan du inte köpa ett eget ekosystem måste du tillföra förädlingsvärden för de andra i kedjan. Lite som ett knytkalas. Tiden då man kunde ta hem någon annans mat och sälja den är snart förbi. Samarbeten är framgångsfaktor nummer ett i den nya världen.
Branschorganisationerna är således viktigare än någonsin. Det borde vara huggsexa om att få sitta i styrelserna för Förläggareföreningen och Bokhandlareföreningen – och Litterära agentföreningen.
Jaså, finns den inte?
Men starta den då!
Det kommer att vara en bra affär. Medlemmarna får en kvalitetsstämpel, det finns dokumenterade spelregler att förhålla sig till och gemensamma frågor att driva.
Dessutom tillför bra agenter livsviktig kunskap till resten av branschen.
Se bara på exportstatistiken.
PeKås lista
Tre bra siffror:
1.
Gordon Banks tröjnummer i Stoke City.
42.
Svaret på meningen med allt i Liftarens guide till galaxen.
73.
Numret på Sveavägen till Stockholms stadsbibliotek.