Till pappersbokens försvar
Vi får inte göra samma misstag som skivbranschen! Vi måste lära oss av deras misstag! E-böcker är framtiden! När ska e-boken slå igenom? Vi måste ligga i bräschen, får inte hamna på efterkälk...
Vi får inte göra samma misstag som skivbranschen! Vi måste lära oss av deras misstag! E-böcker är framtiden! När ska e-boken slå igenom? Vi måste ligga i bräschen, får inte hamna på efterkälken! Men hallå! Varför går det så trögt?
Överallt pratas det om e-boken, att litteraturen är på väg in i den digitala åldern. Titta bara på USA och England. Där har ju e-boken slagit igenom. När som helst i Sverige nu… Var beredd!
En låt är cirka tre minuter lång. Du har den på i bakgrunden när du städar, när du åker tåg, när du läser en bok. När du vill dela låten med någon är det inte mycket begärt att få tre minuter av någons liv. Så har vi delat musik sen kassettens födelse, en skivsamling är ofta som mest värd när du får dela den med någon annan.
Och så kom mp3-filen. Alla ville ha musiken på sin dator. Vi förde över våra skivor till datorn för att skicka låtar till varandra. Vi kunde inte få nog. Vi började tanka ner skivor från sajter. Vi kunde tanka ner hela livsverk för att komma åt en enda låt. Vi ville ha ett enklare sätt att få tag på filerna, men skivbranschen vägrade hjälpa oss.
Så vad är det jag vill åt här? Jo, vi pratar hela tiden om att bokbranschen inte får göra samma misstag som skivbranschen gjorde. Är det verkligen relevant? Boken som media är ju så annorlunda. Jag upplever inte att allmänheten desperat vill ha ett nytt format för att kunna läsa sina böcker, jag ser ingen som akut försöker skanna in sina böcker för att kunna dela dem med andra. Är det inte vi som bransch som drar läsarna i armarna och säger – kom igen! Ska du inte läsa digitalt istället? Snälla…
Att läsa en bok är en investering i tid. Det tar de flesta en hel arbetsdag eller mer att komma igenom en bok. Vi masskonsumerar inte böcker på samma sätt som vi gör med musik. Kanske har ni, precis som jag, försökt dela böcker som man delar musik. Många har suttit i mitt vardagsrum och sett mig springa mellan soffan och bokhyllan och leta citat ur böcker som jag bara måste läsa upp. Men hur ofta leder det till att folk verkligen tar sig tid att läsa hela boken efteråt?
Jag tycker att det verkar som att läsarna bara väljer e-böcker om vi lockar dem med att det nästan är gratis. Är det inte därför e-boksläsandet kommit så långt i de anglosaxiska länderna men inte i Sverige? Därför att man gjort det nästan gratis? Är det verkligen våra kunder som kräver ytterligare ett format för sin läsning? Är det kanske mer vi som är så rädda att framstå som ”mossiga” att vi försöker skapa en marknad utan större efterfrågan?
Snart slår e-boken igenom, snart är framtiden här! Jag kan inte låta bli att undra om det inte är Amazon som snart är här. Är det inte egentligen Amazon vi är rädda för, att det är därför vi kraftsamlar? För när Romarriket bestämmer sig för att göra oss till en provins har vi inte något val, eller hur var det nu igen… När de kommer och beslutar sig för att sälja e-böcker med förlust bara för att de kan, ja då är det inte mycket vi har att sätta emot. Blir det billigt nog tror jag absolut att folk kan tänka sig att gå över till att läsa digitalt. Då slår säkerligen e-boken igenom.
Med en hälsosam prisbild på e-böcker kommer säkert utvecklingen fortsätta framåt, men i långsam takt. Jag kan inte se att den stora massan suktar efter ett digitalt alternativ till den analoga boken, inte som vi gjorde med musiken för tio år sen. Låt oss istället diskutera hur vi ska bevara bokens värde när den internationella konkurrensen tätnar. Hur ska vi motverka prisdumpning av e-boken och i förlängning av den fysiska boken? Vårt svenska språkområde har helt enkelt inte kapacitet att klara en prisdumpning av internationella mått, det förlorar vi alla på; fysisk bokhandel, förlag och internetbokhandel.
Striden kommer inte att stå mellan e-boken och pappersboken. Den kommer handla om värdet av en bok. Vi behöver enas som bransch om bokens värde och försvara den med våra liv!
Susanne Trydal
Bokälskande butikschef
Akademibokhandeln Sickla