Det är en oviss tid vi har framför oss. Elräkningar som skenar, bolån som drar i väg, matpriser som tickar uppåt och fortsatt uppåt. Precis som priset på nästan allt annat. Ingen vet hur framtiden kommer se ut. Vi kan bara spekulera. Och de flesta av oss håller hårt i plånboken när kylan kommer.
Att vi går mot tuffare ekonomiska tider – kommer det även påverka bokbranschen?
När jag har pratat med folk i branschen känns de flesta optimistiska. Böcker är ingen stor utgift, det är underhållning som varar länge, när man drar ner på större utgifter så vill man ändå unna sig något som inte är superdyrt men som ändå kan få verkligheten att försvinna en stund. Och historiskt sett – under tidigare ekonomiska kriser och även under pandemin så har boken stått stark. Böcker är inte det man drar ner på, snarare något man unnar sig som guldkant.
Men nu är vi även i ett läge där priset på fysiska böcker redan tvingats höjas, något vi på SvB skrivit om ett flertal gånger. Var går smärtgränsen för böckerna när kunderna redan fått tunnare plånbok? Det kommer vi bli varse framöver (om branschen går över smärtgränsen vill säga).
Vi har ett briljant bokår bakom oss för 2021, det bästa någonsin på det hela taget. Klart är att det kommer bli tuffare framöver. Men bokbranschen kommer likt tidigare stå pall, det är jag helt övertygad om.
I det här numret av Svensk Bokhandel skriver vi om inbromsningen på ljudboksmarknaden. Första halvåret ökade den 8,2 procent. Det är fortsatt en hög tillväxt, men den första ensiffriga ökningen någonsin. Vad händer med ljudboksaktörerna när marknaden mognar? Hur hittar man sin usp – och vad innebär inflationen framöver? Läs mer om hur ljudbokstjänsterna tänker kring lönsamhet och tillväxt på sidan 18 och framåt.
På tal om ljudböcker och framtiden. Första oktober klev Storytels nye vd Johannes Larcher in i sin nya roll på Riddarholmen. Det senaste året har varit stökigt på Storytel och både inne på företaget, och utanför, har många undrat vad som är på väg att hända. Vad betyder alla förändringar med sjunkande aktiekurs, ny styrelseordförande, nya internationella styrelsemedlemmar och ny vd.
Johannes Larcher ska tydligen vara väldigt intresserad av innehåll. Men vilken typ av innehåll, och om det innebär något för Storytel, framöver återstår att se.
När folk håller i plånböckerna och säger upp olika typer av abonnemang gäller det för ljudbokstjänsterna att vara toppvalet. Vi vet att många ljudboksanvändare är otrogna. Nästan 70 procent byter eller hoppar av sitt abonnemang för att hoppa på senare till ett bättre pris. Till skillnad från med exempelvis tv har de flesta bara ett ljudboksabonnemang, eftersom de ändå är så snarlika i sitt innehåll. Men det gäller att vara den tjänsten som blir vald och som kunden blir trogen.
Johannes Larcher kommer in på ett Storytel, vars aktie rasat 80%, det senaste året. Han kommer få jobba hårt under tuffa förhållanden för att vända det. Det ska bli intressant att se vilken väg han väljer att gå.