Vad vet vi egentligen?

Amazon hånades rejält vid lanseringen – men det är alldeles för tidigt att räkna ut jätten, skriver SvB:s chefredaktör Carina Jönsson.

Publicerad

Så gjorde Amazon entré i Sverige till slut. Och ni vet alla vad som hände - inte så mycket. Ännu. För tillfället imponerar inte Amazon. Det verkar inte som att de har så bra pejl på den svenska marknaden. Vissa större förlag finns inte med. Många titlar finns bara i ett ex i lager och anges därefter vara slutsålda.

Men vi vet så klart bättre än att räkna ut Amazon. Ge det ett tag till så kommer nätjätten att putsa bort de stötande översättningar de hånades för vid lanseringen och skruva på prissättningen. I dagsläget är priserna inte alls på de låga nivåer som många trott/ befarat att de skulle lägga sig på. Hur stor marknadsandel Amazon kommer att ta från de andra nätbokhandlarna återstår att se. Men en sak är säker: Amazon i Sverige är endast i sin linda. Det kommer att komma mera.

Den fysiska bokhandeln har den senaste tiden haft långt svårare hinder än Amazonlanseringen att oroa sig för. De hårdare restriktionerna på grund av ökande coronasmitta innebär en avrådan från att shoppa i fysiska butiker. Ett tungt slag för bokhandeln, speciellt i citybutikerna i de större städerna och i köpcentrum. Vi närmar oss julhandeln. Den tid som står för i runda slängar en femtedel av bokhandelns försäljning under året. Vad händer om restriktionerna förlängs? Och även om de skulle hävas – kan vi gå ut och handla julklappar som vanligt då? Stå och trängas i köer. Förmodligen inte. »Man behöver inte fundera på om det är bra eller dåligt, det är klart att det är dåligt, men hur dåligt vet jag inte än«, säger Bokhandelsgruppens vd Maria Edsman i en artikel om läget på sidan 10. Jag tror att vi kommer se en näthandel som ökar enormt i år, men vi får se hur stor påfrestning det innebär för transporter och ombud. Blir det för hårt tryck spiller en del av den försäljningen nog över till fysisk handel.

Vi kommer även att se en fortsättning på trenden vi sett under pandemin. Lokala bokhandlare kommer klara sig bättre. De befinner sig i områden vi rör oss i till vardags och där man kan välja att titta in när det är glest i butiken. Dessutom kommer många av oss vara ute i sista sekund och därmed inte hinna beställa julklappar i tid online.

I förra numret av SvB intervjuade vi åtta personer om branschens framtid. I detta intervjuar vi ett företag som inom en ganska snar framtid kan vara en direkt konkurrent till bokstreamingtjänsterna – Spotify. Just nu för tjänsten samtal med förlagen. Vad de samtalen handlar läser ni om på sidan 8. Hur ska streamingtjänsterna bemöta en tjänst som, med reklam, är gratis för användarna? Jag tror att det inte ligger allt för långt bort att konsumenterna kommer behöva ha flera olika abonnemang för böcker för att kunna välja brett. Eller så kommer vi inte ha lika många streamingtjänster att välja bland. Men där är vi inte ännu.

Missa inte Förlagsspecialen i detta numret. Det är 2019 som synas i sömmarna. Året före pandemin ställde allt på ända.

Powered by Labrador CMS