Jag har svårt att lyfta min vänstra arm när jag skriver det här. Men det är den bästa smärtan jag haft i en arm någonsin. I går fick jag min första dos vaccin mot covid-19. En högtidlig stund. Och i takt med att vi vaccinerar oss och smittspridningen minskar, så kommer förhoppningsvis livet att gå tillbaka till det mer normala. Hos vår brittiska systertidning Bookseller läser jag artikel efter artikel om hur olika förlag tänker kring att arbeta från kontor eller hemifrån. Det vanligaste verkar vara att man vill att personalen ska jobba två-tre dagar på kontoret per vecka från hösten. Att hemmajobba eller inte kommer att vara en stor fråga efter sommaren.
För företag har det kortsiktigt fungerat att ha personalen arbetandes hemifrån, men vad gör det med en arbetsplats långsiktigt? Hur sätter man långsiktiga strategier och mål, och hur är man kreativ om man inte möts? Hur lär man känna nya medarbetare? Hur vet man vem som mår dåligt? Och så vidare. Kruxet är väl att vissa anställda vill komma in varje dag och mår bra av det medan vissa helst skulle slippa att sätta sin fot i kontorsmiljö igen. Det kommer förmodligen bli en dealbreaker för många hur företag löser detta. Vissa kommer säkert byta jobb om de inte får jobba hemifrån. En viktig fråga för arbetsgivarna att tänka kring.
För bokhandeln kommer arbetsplatsen också att förändras när restriktioner lyfts och folk återvänder till fysiska butiker. Om kunderna nu gör det i lika hög utsträckning som förut. I det här numret har vi intervjuat bokhandlare runt om i landet om hur man tror att sommarens försäljning kommer att se ut. Det finns en härligt positiv framtidskänsla där ute. Men vi har också frågat Adlibris och Bokus hur de tror att deras försäljning kommer att påverkas av att den fysiska handeln öppnar upp igen. Jag tror att vi kommer se en fortsatt stark näthandel och att nytillkomna kunder, kanske främst från den äldre generationen, fortsätter handla mycket online. Samtidigt längtar många, många efter att strosa i bokhandeln igen, att upptäcka nytt och att få tips och råd. Mänsklig kontakt. Initialt kommer förmodligen båda kanalerna att öka.
Det långa reportaget i det här numret handlar om tre svenska prenumerationstjänsters väg ut i världen. Vilka svårigheter har man mött? Varför satsar man på olika marknader? Vad betyder det att Penguin Random House vägrar släppa på titlar till all you can eat-modellen? Och varför har Storytel startat samarbete med Spotify? Missa inte det reportaget på sidan 18 och framåt. Just nu ökar prenumerationstjänsterna och man lägger till nya marknader, men hur kommer tjänsterna se ut när marknaden mättas? Just nu verkar Storytel, Bookbeat och Nextory sida vid sida, med i princip samma innehåll. Samtidigt köper, främst Storytel, förlag och eget innehåll undan för undan. Jag tror att vi kommer se en helt annan strömningstjänstkarta om bara något år.
Nu tar SvB:s papperstidning semester men vi ses på nätet!