KRÖNIKA
”Varför bryr vi oss ens om recensioner?”
Augustin Erba, ny i branschen.
Karin Boo
Författare och förlag lägger tid och ansträngning på att få recensioner. Men hur många är det som egentligen läser? Och vad spelar recensionerna för roll?
Augustin Erba – ny i branschen – har grävt djupt i siffrorna och ställer sig kritisk.
Detta är en kommenterande text. Analys
och åsikter är skribentens egna.
En av
de saker som förvånade mig mest när min debutroman publicerades var att den
inte sålde något. Trots att den fick många fina recensioner och var utgiven på
det fina förlaget.
Det
var då min misstänksamhet mot recensioner och dess betydelse väcktes. Sedan
dess har jag i ett drygt decennium riktat ett falköga på alla data om
recensioner som jag stött på i mina yrkesroller. Och det har varit en hel del:
jag har kunnat följa trafiken till recensioner på några av Sveriges största
medier. Och jag kan konstatera att nästan ingen läser recensioner. Förra årets
mest svidande recension, den i Expressen som skrevs av Anna Gullberg om Navid
Modiris bok om Björn Natthiko Lindeblad, där hon i princip anklagade Modiri för
gravplundring, den fick trafik. Ändå inte våldsamt mycket om man jämför med
annat populärt i tidningen.
Jag
har också kunnat korsköra publicitet med försäljningssiffror eftersom jag har
haft tillgång till Bonniers förnämliga författarportal där försäljningen
noteras och kunnat se effekten av recensioner. Endast i undantagsfall har det
gett ens marginell effekt på siffrorna.
Egentligen
har jag vetat detta hela tiden. Att titta på topplistan över mest sålda eller
utlånade böcker har sällan något gemensamt med topplistan över de som fått
flest eller bäst recensioner. Ibland kan någon titel sammanfalla.
Deckare
recenseras sällan, ändå har de dominerat listorna.
Inte ett tecken på kulturens utarmning
Jag
säger inte att människor inte läser texter om böcker, absolut inte. Några av de
mest lästa texterna under mina år på Dagens Nyheter utgick från böcker, men då
var det välskrivna intervjuer eller reportage med tydliga vinklar. Eller texter
som talade om för läsaren hur just den här boken kunde påverka läsarens liv.
Men recensioner, nix. Och det vet vi ju när det gäller andra branscher. Vem ser
den 930:e Marvelfilmen utifrån recensionen? Att recensionerna försvinner från
medierna är inte ett tecken på kulturens utarmning, det är en konsekvens av att
få läser recensioner.
Om jag
tar av förläggarhatten och på författarbaskern blir jag naturligtvis
förtvivlad. Vem ska då tala om för mig om jag gjort ett bra jobb? Vem ska föra
den intelligenta diskussionen om de tema som jag ville lyfta? Vem ska placera
mitt arbete i en litterär tradition? Och liksom alla författare längtar jag förstås
efter omfattande och positiva recensioner i de stora drakarna.
Men vi
har ett ansvar mot författarna att vara tydliga om att recensioner, hur
trevliga eller otrevliga de än är, oftast inte kommer att spela någon större
roll för framtiden för en bok.
Dit är
det en lång resa. Myten om recensionens betydelse är så livskraftig att ett
stort förlag nyligen skickade ut ett brev till författarna där det påstods att
det minskande utrymmet för recensioner beror på papperspriserna och att
recensioner läses mer av de som läser papperstidningen.
Jag satte morgonkaffet i näsan
Jag
har inte sett några trovärdiga data som understödjer detta. När papperspriset
ökar minskar man inte på material som läsarna efterfrågar. Och jag satte
morgonkaffet i näsan när jag läste att recensioner skulle efterfrågas mer av
pappersläsarna än de digitala. Var kom det ifrån?
Jag tror
att det är önsketänkande: Man intalar sig själv att pappersläsarna skulle vara
en annan människosort än de digitala läsarna. Trots att vi sedan gammalt vet
att beteendet är ungefär likadant digitalt som på pappret.
Sen
finns det några som hävdar att det är rätt personer som läser recensionerna, de
som påverkar alla andra, men det kan heller inte stämma för då skulle de böcker
som får bäst recensioner sälja mycket, mycket bättre. Det som jag (och många
andra) anser vara förra årets bästa bok, Sara Gordans Natten, finns inte ens
med på topp 20.
Och på
fackbokssidan finns inte mindre än två versioner av Guinness rekordbok på topp
20. Recenserad much?
En dubbel tragedi
Så
varför håller vi fast vid recensionernas betydelse för försäljning och
genomslag? Och vad gör vi när medierna slutligen kommer att ta konsekvenserna
av att ingen läser recensioner? De kommer att försvinna och vad gör vi då?
Det
här är en dubbel tragedi: inte nog med att recensenterna är vår tids obesjungna
hjältar, för de läser och skriver om böcker för skamligt låg ersättning. Till
råga på allt blir de inte lästa.
Själv
drömmer jag om ett nytt, utvecklat format för recensioner.
Oavsett
så måste vi på förlagen sluta inbilla författarna att recensioner spelar någon
roll. Men vad vet jag, jag är ju ny i branschen.
Augustin Erba, förlagschef på
Piratförlaget och gästkrönikör i SvB
Detta är en kommenterande text. Analys och åsikter är skribentens egna.