Vem älskar non-books?

PeKå Englund om non-books i bokhandeln.

Publicerad

Jag sitter här och läser samma artiklar som du snart kommer att läsa. Det är Lars Schmidts text om den ekonomiska utvecklingen hos Sveriges privatägda boklådor samt årets stora Bokhandelsspecial.

Det är tuff läsning. Stundtals dyster.

Utan att gå händelserna allt för mycket i förväg kan läget summeras så här när det gäller det senaste decenniet: sämre omsättning, lägre vinst, färre anställda.

Tittar vi på 2018 backade alla stora kedjor utom SF-bokhandeln och det var nätet som höll bokförsäljningen uppe.

Prognoserna för de närmaste åren är inte heller muntra när bokbranschens nyckelpersoner intervjuas i Svensk Bokhandel.

Det är allt som inte är böcker som ska hålla försäljningssiffrorna i schack. Non-books, övrigt sortiment, stuff. Begreppen är lite olika kedja för kedja. Och sortimentet och strategin likaså.

Men ändå. Trenden är tydlig. Mer non-books är ett måste för att kunna sälja böcker i framtiden.

Butikerna kommer att ändra skepnad. Reflexmässigt ogillar jag tanken på den förändringen.

Men det var Lindhska Bokhandelns rykte i Örebro som Sveriges största leverantör av storvinster på Penninglotteriet, som gjorde att jag fick med mig morsan dit på 1970-talet. Långt senare fick jag sonen att följa med till samma butik för att titta på pussel och något slags science fiction-spel. Så personligen ska jag nog inte gnälla på non-books.

Även om jag vill att mina butiker ska vara som de alltid har varit, så testar jag ibland nya saker. Till och med i andra affärer. Eller på nätet.

Så det är inte lätt att vara min bokhandlare.

De har åkt på smällar långt innan digitaliseringen (som inte bara möjliggjorde för Amazon, Adlibris och Bokus – utan dessutom skakar om våra köpcentrum i grunden, något som drabbar bokhandeln med full kraft just nu).

Men det faktum att bokhandeln gått igenom stålbad förut, och i 20 år har slagits mot internetförsäljningen, gör att jag är övertygad om att den inte bara kommer att överleva. De som hinner forma om sin verksamhet kommer må förhållandevis bra. Bokhandeln har en historiskt dokumenterad förmåga att anpassa sig bättre till nya tider än många andra aktörer i detaljhandeln.

Förläggarlegendaren Per I. Gedin svepte härförleden in på redaktionen och bläddrade i gamla nummer av SvB. Vi hade trevliga samtal, bland annat om bokhandeln förr och nu.

Per I. Gedin skakade bara avfärdande på huvudet och skrattade när fasta priser på böcker kom på tal.

Med glimten i ögat och ett nytt smittande skratt berättade han vad han brukade säga till bokhandlare:

»Du ska inte älska böcker – du ska sälja böcker!«

Jag tror man ska ta till sig detta drastiska Gedin-citat och stöpa om det lite:

»Du ska inte älska non-books – du ska sälja non-books!«

Hellre en något förändrad bokhandel än ingen alls.

 

PEKÅS LISTA

De tre senaste non-books-sakerna jag köpt i bokhandeln:

Harry Potter-kortlek

För att lära en ny generation att spela poker.

Tintin-raket

Kändes nödvändigt att ha.

Kramdjurskatt

Presentshopping samtidigt som jag tittade på böcker.

Powered by Labrador CMS