Redan 2013 fick Storytel frågan om möjligheten till ett familjeabonnemang på sin Facebooksida. »Kommer nog inom en inte alltför avlägsen framtid (…)«, svarade företaget då. Fyra år senare finns det fortfarande inget familjeabonnemang. Varför det tar sådan tid kan verka märkligt, men det finns flera möjliga förklaringar. För att lätt kunna begränsa antalet lyssnare måste man ha en tjänst som är välbyggd från början. Svårigheterna med att starta ett familjeabonnemang kan helt enkelt ha att göra med att Storytel har problem med sin »back-end« – alltså själva koden. Enligt Märta Langéen, Sverigechef på Storytel, har streaming-tjänsten valt att satsa på sin utlandslansering och på att släppa innehåll. Hade jag varit förlag och sett min ersättning nästan halveras på ett par års tid hade jag uppfattat detta som tämligen arrogant. För Märta Langéen erkänner också att tjuvlyssnandet påverkar intäkterna till förlag.
En annan, och kanske ännu mer trolig, förklaring till att familjeabonnemanget inte lanserats ligger i det som Niclas Sandin pratar om i vår intervju med honom. Många av Storytels användare har vant sig vid att kunna lyssna flera samtidigt. Kan man vara två eller flera på ett konto blir 169 kronor i månaden ett väldigt bra pris. Särskilt om så många som fem kan lyssna samtidigt, vilket SvB:s redaktion kunde vid ett tillfälle. På Storytel vill man inte säga hur mycket som är parallellyssning (vet man?), men enligt Niclas Sandin stod den för cirka 10 procent av Bookbeats lyssning. Det är inte en alltför vågad gissning att det är en minst lika stor andel hos Storytel. Och med en abonnemangsstock på 500 000 personer är det alltså minst 50 000 som skulle kunna bli upprörda och säga upp sitt abonnemang. Det är troligtvis inget som Storytel vill. Särskilt som det inte primärt är de som tar den stora smällen, utan förlag och författare.