Vem vill vara sist på bollen?

Tove Leffler om sociala medier.

Publicerad

Youtubeprofilen Tova Helgesson har över 246 000 prenumeranter på sin Youtubekanal. En av hennes kollegor, Misslisibel, har drygt 362 000. Förlaget Norstedts har 142.

I det här numret pratar vi om förlagens nya pr-strategier, och det verkar finnas en medvetenhet om att svenska förlag inte varit jordens snabbaste när det kommer till att anamma sociala medier som en marknadsföringskanal. I reportaget nämner flera av de intervjuade hur viktigt det är att finnas på de här platserna, men att det också kräver kunskap, engagemang och, framför allt, tid. Vad det inte pratas så mycket om är andra vägar man kan gå. I alla fall om man vill nå en ny och ung publik, vilket många förlag har svårt med i dag.

2013 gjorde den amerikanska tidningen Variety en undersökning där de lät 1 500 ungdomar mellan 13 och 18 år betygsätta vilka kända personer som de ansåg mest betydelsefulla. Alla topplaceringar intogs av Youtube-stjärnor. Det var dessa som de litade på och kände en nära koppling till, konstaterade tidningen. Filmbolag som Disney använder sig i dag av den här typen av stjärnor regelbundet för marknadsföring och det med stor framgång. Det borde bokbranschen också göra.

Jag pratar inte om att plocka upp Clara Henry eller Pewdiepie och ge ut deras böcker. Inte heller om att skicka recensionsexemplar till bokbloggare. I stället kan det handla om att placera, exempelvis, böcker i händerna på populära profiler. Sedan kan man be någon sminka sig till en av karaktärerna eller beröra ett ämne som boken tar upp. Vips har den aktuella titeln uppmärksammats av 150 000 tittare. Dessutom av någon som tittaren litar på. Detta är ett utmärkt sätt att få en publik som förlagsbranschen annars har svårt att nå att hitta till böckernas värld. Precis som med all pr funkar det inte för alla titlar och man måste tänka till när man väljer profil och tillvägagångssätt. Men det kan ändå vara enklare än att skapa sitt eget innehåll.

Det finns exempel på företag i bokbranschen som försökt sig på denna form av »content marketing«. Nexstory har använt sig av bloggaren Katrin Zytomierska och Readly lät Blondinbella skriva om företagets app. Men mycket mer skulle kunna göras.

Med den uppmaningen lämnar jag den här platsen ett tag. Jag ska ägna 10 månader åt att ta hand om en bebis som väntas titta ut om några veckor. I stället kommer Carina Jönsson att styra SvB under tiden jag är borta. Det känns tryggt att lämna över skutan i så goda händer. Dessutom har hon världens bästa redaktion, som kommer att fortsätta att granska, undersöka och rapportera om bokbranschen. Och jag kommer att följa allt vad ni gör – bara på lite längre avstånd.  

Powered by Labrador CMS