Villkoren följer en logik
Håkan Rudels bemöter kritiken från "lansortsbokhandlare", och förklarar hur Bonniers resonerar kring villkoren till återförsäljarna.
Håkan Rudels bemöter kritiken från "lansortsbokhandlare", och förklarar hur Bonniers resonerar kring villkoren till återförsäljarna.Det är svårt att bemöta ett debattinlägg som är fullt av svepande resonemang och sakfel. Men jag ska göra mitt bästa för att förklara och tydliggöra.
Det är väldigt trist att »landsortsbokhandlaren« menar att Bonnierförlagen motarbetar bokhandeln. Vi har i snart 175 år lagt och fortsätter att lägga ner tid, pengar och stort engagemang på att erbjuda den mest intressanta läsning som finns. Detta är enligt vår mening det bästa vi kan göra för bokhandeln, andra återförsäljare och för läsarna.
De villkor vi lämnar till våra återförsäljare följer en logik och är uppbyggda kring ett antal parametrar, framförallt; kundens omsättning, distributionskostnader, returrätt/returandel, betalningstider, marknadsföringspengar, gemensamma projekt och viljan att arbeta med nya författarskap. Allt detta vägs samman och ur detta kommer ett villkorspaket som sedan mynnar ut i ett avtal. Med andra ord, det går inte att titta på enskilda titlar och rabatten på dessa. Villkor från våra förlag till våra egna återförsäljare är marknadsmässiga, till exempel har Adlibris sämre villkor från förlagen inom Bonnierförlagen än vad Bokus har.
Våra egna förlags andel av försäljningen hos Adlibris är lägre än vad våra förlags totala marknadsandel är och hos Pocketgrossisten är andelen enligt vår totala marknadsandel. Alla andra åsikter i denna fråga bygger på okunskap eller ögonblicksbilder.
När det gäller nya försäljningsställen av böcker är inga som nämns nya. Alla har sålt böcker i många år och det är bara Rusta som Bonnierförlagen sköter bokförsäljningen hos. Pocketgrossisten, inte Bonnierförlagen, kommer att sköta Åhléns bokförsäljning från och med den förste september 2011, men i dag sköts den av Åhléns.
Bonnierförlagen sätter inga cirkapriser, vare sig i Bokrondellen eller någon annanstans. Det får varje återförsäljare, utifrån sin affärsmodell, sin konkurrenssituation, sin effektivitet, sitt kunderbjudande sätta själv.
Att böcker erbjuds till olika priser på olika platser vid olika tillfällen är någonting som är en naturlig följd när förlagen försöker minska returerna. Detta gör att många aktörer försöker hitta andra ställen att sätta av sina lager och då oftast till ganska låga priser.
Bonnierförlagen äger inte Elib, vi är delägare till 25 procent.
Till sist, du är varmt välkommen att höra av dig för ett fortsatt samtal.
Håkan Rudels
Marknadsdirektör Bonnierförlagen
Läs signaturen "landsortsbokhandlare":s debattinlägg här: "Bojkotta Bonniers!"