Visa att vi betyder något!
Det är omöjligt för bokhandeln att konkurrera med nätbokhandel, Rusta och stormarknader när böcker där säljs till långt under f-priset. Förlagen måste visa att bokhandeln betyder något, innan det är för sent, skriver Katarina Jeansson, ägare till Dillbergs bokhandel i Kalmar och ordförande i JB-gruppen.
Det är omöjligt för bokhandeln att konkurrera med nätbokhandel, Rusta och stormarknader när böcker där säljs till långt under f-priset. Förlagen måste visa att bokhandeln betyder något, innan det är för sent, skriver Katarina Jeansson, ägare till Dillbergs bokhandel i Kalmar och ordförande i JB-gruppen.
En kund kommer in och frågar om en bok. Denna gång är det boken om den stränga lärarinnan Cecilia Fryxell utgiven på Carlssons förlag. Boken har ett F-pris på 150 kronor och vårt riktpris i systemet blir 329 kronor inklusive moms. Nu har vi som policy att vi alltid lämnar 20 procent rabatt om vi inte har boken hemma om man beställer den för hämtning några dagar senare. Vi skulle då erbjuda boken för 263 kronor. Kunden tyckte det var dyrt eftersom den kostar 184 kronor på nätet.
Många kunder letar hemma på nätet men kommer in i butiken för att titta. Skiljer det då upp till en femtiolapp så är det inga problem. Kunden vill ha boken här och nu och är tacksam för snabb service och vänligt bemötande.
Men förklara för mig hur man på ett trovärdigt sätt ska förklara för våra kunder att det skiljer runt hundra kronor i pris på en bok trots att vi lämnar 20 procent?
Jag har själv inget svar eller ursäkt för detta! Hur kan nätet klara sig med tjugo, trettio kronor per bok inklusive frakter (två stycken)? Eller är det inte böckerna, utan avbetalningar och annat som man tjänar pengar på?
Är det inte självklart att förlagen ser till att fysisk bokhandel kan erbjuda sina kunder böcker i alla format?
Våra största leverantörer och konkurrenter, Bonnierförlagen, högprisförklarade oss i många år och hamrade in att de (Adlibris) var 30-50 procent billigare än fysisk bokhandel. I de flesta länder är det mellan 25 och 30 procents skillnad på priserna mellan nätbokhandel och fysisk bokhandel, och det är helt okej för då kan man förklara skillnaden.
Visst skulle alla vinna på att det finns bra boklådor som tillsammans med andra kanaler har en rimlig chans att överleva och dessutom få någonting över för allt arbete?
Dessutom har vi konkurrensen från Rusta och stormarknader som Citygross och Willys. Varför ska Rusta, av alla, sälja billigare böcker ut till kund än vad vi kan köpa dem för?
Så här såg priserna ut på Rusta i Kalmar när jag nyligen var där och kollade:
Bonniers kokbok124:-inkl. moms, f-priset är 216:-
Inred lantligt ute och inne39:-, f-pris 108:-
Kärleksmums39:-, f-pris 101:-
Morberg grillar 39:-, f-pris 124:-
Bilderböckerböcker ca. 20 titlar 24:-/st, f-pris 38:-
Lätt att läsa serien – Bross34:-, f-pris 49:-
Ett trettiotal olika cd-böcker för 70:- st, f-pris 107:-
Berlitz böcker 34:- st och tio i topp för 44:-, f-pris 49:- resp.60:-
På Citygross och Willys säljs Bonnierförlagens böcker till strax över f-priset:
Hitta smurfen 79:-, f-pris 69:-
I Bergakungens sal 79:-, f-pris 67:-
Kyrkomysteriet 79:-, f-pris 69:-
Morberg grillar 129:-, f-pris 120:-
Den skimrande barnkammarboken 179:-, f-pris 155:-
Gyllene knorrens sommarkaos på Guldkusten 79:-, f-pris 69:-
Pocket, Jens Lapidus, Camilla Läckberg, m fl "3 för 99": 33:-, f-pris 31/33:-
Är detta tacken för att vi kämpar och sliter med alla era böcker? Kända eller okända författare.
Jag gjorde en undersökning i min butik som visade att jag säljer lika många exemplar på bredden 2009 som 2010. Det vi tappar på är storsäljarna som vi inte säljer lika många exemplar av som förr. Allt som vi säljer 25 exemplar eller flera av minskar drastiskt och våra marginaler sjunker även på dessa som följd.
Hur ska vi vara trovärdiga mot våra kunder?
Förlagen säger att vi är viktiga för dem?
Visa att vi betyder något! I morgon är det för sent!
Katarina Jeansson, bokhandlare på Dillbergs i Kalmar och ordförande i JB-gruppen