Ytterligare några ord om merförsäljning

Det är en underbar miljö du beskriver Julia, fantastisk för oss som valt att jobba i bokhandeln av kärlek till litteratur och berättelser. Jag själv jobbar under liknande förhållanden. Jag ha...

Publicerad

Det är en underbar miljö du beskriver Julia, fantastisk för oss som valt att jobba i bokhandeln av kärlek till litteratur och berättelser. Jag själv jobbar under liknande förhållanden. Jag har kunder med tillgång till pengar och ett kulturintresse. Mina kunder köper också ofta böcker som jag eller mina kollegor rekommenderar dem att köpa och precis som du har jag dyra fina böcker i kassan som merförsäljningsvaror. Det är ett privilegium.

Och ändå.

Jag håller inte med dig om att pappersvarorna inte hör hemma i bokhandeln. Jag anser inte att min kärlek till läckra anteckningsböcker, vackra korrespondenskort eller skönt flytande pennor på något sätt förminskar min relation till böckerna.

Självklart ska böckerna ha den centrala platsen i bokhandeln och det upplever jag att de har. Jag upplever också att jag, som jobbar i en nationell bokhandelskedja, har all möjlighet i världen att påverka vad folk läser. Vår topplista skiljer sig ofta mot de nationella topplistor vi läser om i tidningarna. En av min butiks mest säljande pocketböcker i år är Himmel och helvete av Islänningen Jon Kalman Stefansson. Helt underbart vacker, jag rekommenderar den varmt till alla, men jag tror inte att många andra butiker har den på sin topplista…

Nog för att vi har många kunder som är kulturella och som kommer till oss tack vare sitt stora intresse för böcker, men den allra största delen av våra kunder är de som bara läser ett par böcker om året. Den allra största delen av Sveriges befolkning brinner inte på samma sätt som du och jag för litteraturen. Som det står i Svenska Förläggarföreningens rapport Bokmarknaden 2012 ”… bokhandeln har en hög andel ”dyra” kunder – sällanköpare, impulsköpare, pocketköpare och kanske ovana köpare. Och kunder som bara tittar.”

Vi måste vara en bokhandel som passar dem också!

Jag menar att vi inte kan överleva på att dessa kunder besöker oss en eller två gånger om året. Och jag menar att om de kommer till oss för att köpa kontorsvaror eller sällskapsspel så är chansen större att de också köper, och helst läser, ytterligare några böcker om året. Ju oftare de besöker bokhandeln oavsett orsak, desto större möjlighet har jag att frälsa dem, som du skriver. Det händer ofta att kunder som egentligen kom in bara för att köpa ett kollegieblock också går ut ur butiken med något att läsa. Det är lika roligt varje gång!

Visst smyger det sig in lite ”krimskrams” i butiken, men den överväldigande delen av vårt kringsortiment är vackra, kreativa eller pedagogiska saker och jag tycker absolut att de har en plats i butiken. Vi har anteckningsböcker till dem med författardrömmar och för alla tonåringar att skriva sina finaste kärleksdikter i. Vi har brevpapper och dagböcker som får människor att utveckla sitt skrivande och sitt språk. Vi har sällskapsspel som inte bara roar utan utmanar folk att vilja lära sig mer. Vi har pysselböcker för barnen som hjälper dem att lära sig läsa, skriva och räkna. Vi har bokmärken för dem som inte vill vika hundöron, vi har pennor till dem som gillar att skriva i marginalen, vi har bokstöd till bokhyllan, vi har indexflikar för den som är riktigt ambitiös och vi har bokplast till dem som vill bevara sina böcker så länge som möjligt. Många kunder uttrycker att det är roligt att komma till oss därför att man kan hitta så mycket där.

Att det skulle råda ett motsatsförhållande mellan att sälja pappersvaror och ta böcker på allvar håller jag inte med om. Jag tror att ett attraktivt kringsortiment gör att fler kunder besöker bokhandeln och får upp ögonen för våra böcker, vilket i längden leder till ett ökat läsande. Jag drömmer om en framtida bokhandel som lockar till sig människor från alla kulturella skikt och med olika mycket pengar i plånboken. Och om vi som jobbar i butikerna anammar din härliga och dedikerade inställning till läsning så tror jag att pappersvarorna och annat kringsortiment snarare kan hjälpa oss att stärka den fysiska bokhandelns ställning som litteraturförmedlare i samhället!

/Susanne Trydal

Bokälskande butikschef

Akademibokhandeln Sickla

Powered by Labrador CMS