Vad gör man när en bikaraktär från ett sedan länge dött och
begravet manus vägrar lämna en i fred? Jo, gör honom till
huvudperson i hans egen historia.
Det var så arbetet med Genom skuggan började. Det i kombination med en beslutsamhet att nu skulle jag minsann
skriva ett manus som kunde bli bok. Jag blir ju inte yngre
liksom. Hittat på historier har jag gjort sedan barnsben, som så många andra, men sällan skrivit fokuserat för att bli
utgiven även om tanken har smugit i bakhuvudet. Under
årens lopp har det blivit ett antal byrålådemanus som aldrig
har skickats in till förlag. Alla utom ett har varit fantasy, det
udda var science fiction, och alla har utspelat sig i stäppmiljö
– även science fictionmanuset.
Och varför min fascination för stäpp? Det är något med
öppna vidder som tilltalar mig, en vid horisont, mycket
himmel. Dessutom är jag förtjust i hästar och hästen tämjdes
på de centralasiatiska stäpperna vilket ledde till ryttarfolk
och beridna krigare beväpnade med pilbågar. En perfekt
grund för bra historier. Se bara på rohirrim i Härskarringen-
triologin. Kan det bli mer episkt? Det tyckte inte mitt 11-åriga
jag första gången jag läste de böckerna.
Fantasy lockar mig för att det är ett alternativ till vår egen
värld. Det är kittlande med det annorlunda, främmande.
Så som gamla tiders upptäcktsresande måste ha känt när
de färdades till för dem okända delar av vår värld. Även om
research och trovärdighet är mycket viktiga för mig i mitt
skrivande så finns det en frihet i att skriva fantasy. Man kan
utforska problem och frågeställningar som finns i vår värld genom att vända upp och ner och ruska om för att se vad
som händer. Eller helt enkelt ta bort saker man inte gillar och
skriva utifrån det. Det finns inga regler.
I Genom skuggan utforskar jag om det går att göra en
karaktär med hemska dåd på sitt samvete sympatisk. Var är
gränsen? Vad måste karaktären gå igenom för att sona det
hemska? Ett annat tema i boken är frihet. Går det att bli helt
fri? Är det ens önskvärt? Och vad är karaktärerna beredda att
riskera för att vinna frihet? Kanske är det lättare att stanna i
slaveri än att ta upp kampen? Det mångbottnade, tvetydiga,
skuggiga intresserar mig. Det ska vara lortigt, mörkt, men
samtidigt måste det finnas en känsla av hopp och framtidstro.
Att det ordnar sig.
Även om boken är fantasy och fiktion så finns mycket av
min personlighet i den. Jag tror det är svårt att boken inte
innehåller en del av författaren. Mörkret, känslan att vara fast
utan att komma någon vart. Att vilja slå sig genom hela världen.
Skrika åt alla att dra åt helvete. Allt det har funnits inom mig
i olika perioder av livet. Likaså speglas min otålighet i de korta
kapitlen och bokens tempo. Sedan är det såklart hästarna.
Huvudpersonen har ärvt min kärlek till hästar rakt av.
Jag är glad att Elaatri vägrade lämna mig i fred och krävde
sin egen historia. Han hade rätt, det blev bra.