Jag är fem år och på väg till Björndammens centrum, Partille.
Jag håller pappa i handen. Ett rakat ungdomsgäng, iförda
kängor och bombarjackor, hänger utanför Vivo. De tittar
storögt på oss. Det är 90-tal och det lilla området har inte
särskilt många som ser ut som oss. Några enstaka invandrare.
Knappt en svart. De är arga på ett sätt som är svårt för ett barn
att förstå.
En av dem grabbar tag i min pappa. Han tar ett hårt grepp
om hans jacka. »Neger«, säger han och loskar på marken.
Pappa blir stel, jag känner hur han knyter handen. Jag vet att
om jag inte var där hade det blivit bråk. Min pappa. Han som
aldrig tar skit.
Den händelsen är ett av mina tidigaste barndomsminnen.
Omedvetet väcktes något i mig som följt med sedan dess.
I hela mitt vuxna liv har jag skrivit, researchat och försökt att
förstå rasismen och den radikalnationalistiska miljön. Det
är först efter att jag själv blev mamma som jag förstod varför.
Det var aldrig av fascination. Inte heller för att det var ett
intresse. Det var, och är, ren överlevnadsinstinkt.
Om jag kan förstå vad som driver de individer och rörelser
som villkorar mitt och min familjs liv, kanske jag också kan
vara en del av lösningen.
2015 sitter jag, precis som många andra, bänkad framför
teven. En maskerad knivman har gått in på en grundskola i
Trollhättan. Jag följer det med fasa. En lärare, en elevassistent
och ett barn dör i attacken. Anton Lundin Pettersson drevs av
rasistiska och högerextrema motiv. När jag ett år senare står
i samma lokal där han utförde skolattacken och föreläser om den rasistiska miljöns utveckling brister det för mig. Det finns
en hopplöshet i lokalen, en förklarlig ilska över det som hänt.
Jag har sedan dess tänkt mycket på Anton Lundin Pettersson.
På de som beskrivs som ensamma gärningsmän, utanför
samhället. Jag har tänkt på mina gamla skolkamrater, somliga av dem är idag aktiva i högerextrema grupperingar. Men vi
var aldrig främlingar. Vi har suttit i samma klassrum, lyssnat
på samma dängor, kramat samma lärare. Till och med delat
dialekt.
I samhällsdebatten talar vi ofta om »radikaliserade individer«, som lever i en alternativ värld. Det är ett bekvämt sätt
att förhålla sig till radikaliseringen - som i grund och botten
lever i symbios med samhället. Det är inte individer som
radikaliseras - utan hela samhället. Vare sig vi är medvetna
om det eller ej, är vi alla en del av den radikaliseringen.
Men när verkligheten blir övermäktig finns alltid skönlitteraturen. Det var bättre förr har varit ett sätt för mig att ta
mig an de frågor som så länge grämt mig. Jag gör det genom
Leyla, en tonårstjej som förgäves försöker varna om sin
rasistiska samtid. Fadumo, som flytt ett helt krig för att landa
i ett svenskt 90-tal som kantas av extremhögerns framgångar.
Och så Liam, en tonårspojke som anser att massinvandringens konsekvenser gått för långt.
Jag hoppas att läsarna kommer kunna ta till sig deras
berättelser som förenas av en sak: de anser alla att det var
bättre förr.