Mitt namn är Daniel Alfredson och jag fyller 66 år, i år.
En ålderstigen debutant onekligen. Däremot har jag hela
mitt vuxna liv jobbat med att berätta historier. Som regissör
och manusförfattare har jag allt som oftast haft förmånen
att i mitt arbete utgå från utmärkta litterära texter. Det har
handlat om Sjövall/Wahlöö, Kerstin Ekman, Stieg Larsson
och Håkan Nesser, bland andra. Orsaken till att dessa
berättelser tagit steget från bok till en film eller teveserie, har
varit att de just är goda historier. Jag har ofta sett mig själv
som den som sitter vid lägerelden och lyssnar på en saga som
jag sedan återberättar vid ett senare tillfälle. Kanske lägger
jag då till något som gör det hela ännu mer gripande eller
spännande. Ibland har jag förvaltat ett skeende på ett annat
sätt än i förlagan, förstås med avsikten att publiken ska sitta
kvar ända till slutet.
Lusten att berätta med bilder, ljud och musik har med
andra ord varit i fokus för min del. Det har på alla sätt varit
en lustfylld resa. Inte minst den förmån det har varit att få
arbeta med så många duktiga skådespelare och engagerade
filmarbetare. På senare år har jag däremot insett att det finns
så många historier som kanske bäst låter sig upplevas som
skriven text. Som helst borde slippa att filmatiseras. I en film
förs handlingen fram av vad vi ser och vad folk säger och gör.
I en roman finns ett par dimensioner till: Vad karaktärerna
tänker och känner. I stället för att filmen rullar där framme
på duken, spelas den upp i läsarens huvud och på köpet får
man bygga sina egna världar och fantasier, som förstås blir
helt unika.
Jag har vid ett flertal tillfällen tackat nej till erbjudande om
att skriva manus, eller regissera ett drama baserat på en bok,
då efter att jag läst, fått acceptera att jag omöjligen kan göra
romanen och texten rättvisa. Det har ibland upplevts som ett
misslyckande. Men orsaken har förstås varit att bokens
kvalitéer, det som gör romanen unik och speciell nog gör sig
bäst i den form den är. Jag skulle antagligen med mitt
filmande göra historien en otjänst. I dessa fall har det skrivna
ordet varit det bästa. Det finns många sätt att underhålla en
publik, och det är förstås alldeles fantastiskt!