”Vad smart du är som läser matte” har jag hört flera gånger. Men jag, smart?
Vi har alla en bild av matematiker. Hur de ser ut, vad de har för intressen och personligheter med mera. Vad får dessa samhällsorsakade föreställningar om matematik för konsekvenser bland unga? Senaste PISA resultaten visade att unga i Sverige, och speciellt unga tjejer, känner stor matteångest. Jag är inte förvånad, då jag har varit en av dessa tjejer.
Från klassrum i Linköping och Stockholm till föreläsningssalar i Cambridge och Oxford har jag många gånger varit den enda tjejen i klassrummet. Missförstå mig inte, min resa har varit helt fantastisk på många sätt, men vägen till att uppskatta fysikens och matematikens värld är inte lätt. Unga, och speciellt tjejer, behöver mer matematiskt självförtroende.
Jag skrev boken Study With Me – Så bygger du matematiskt självförtroende för att hjälpa unga att hitta sin plats inom matematiken. Genom att belysa matematikens relevans i vår vardag och dess skönhet bortom hemläxor ville jag inspirera läsare som känner att matte inte är något för dem.
Framför allt ville jag lyfta fram de tankar och känslor som vi sällan pratar om, som att känna sig dum, otillräcklig och att inte veta hur man ska gå till väga för att förstå matematik. Min personliga resa på några av världens bästa institutioner har inte alltid varit lätt, det är jag öppen med. Men med hjälp av mina egna erfarenheter och med stöd i forskning vill jag visa vad det innebär att plugga matematik – och hur andra unga tjejer, likt mig, kan hitta sin plats här.
Det är mitt mål att boken inte bara ska vara en annan lärobok, utan en källa till motivation och inspiration. Därför innehåller den både studietekniktips och porträtt av förebilder som använder matematik på något sätt i deras vardag – från spelutveckling till solforskning. Ett komplement till skolans matteböcker helt enkelt! Jag vill visa att matematik är för alla, oavsett bakgrund eller kön, och att det finns en plats i dessa rum även för dem som minst anar det.