Det här är en bild: man står i en björkdunge, undertill är
marken fuktig och omkring flackar oändliga nyanser av
grönt. Kanske intresserar man sig främst för de bleka
färgerna, av vaghet övertäckta – som hostabladen mamma
pekade ut i barndomens trädgård. Man relaterar till diset.
Det frodigt gröna är också där, men svåråtkomligt. Man är
typ ganska ung? Man blöder, tittar ner och ser en mygga suga
av såret. Med ens äcklad, men också drabbad: kontrasterna i det skarpt upplyst röda mot det disigt gröna, och så myggan
– den tycks på väg att dricka sig död, oförmögen att sluta.
Vissa saker går inte att med vanlig logik förstå, eftersom
de helt enkelt är ologiska. Tillståndet är slutet, språket privat.
Men allt jag vill är att förstå, på hundra olika sätt. (Det är såå
Homo sapiens av mig!) Varför vill man sig själv ont? Vad upprätthåller det destruktiva, det vill säga: hur kan självförstörelse alltjämt finnas överallt? Det är just denna bild – grönet
och rödet, myggan som suger – jag har tagit avstamp i för att
förstå destruktivitetens mekanismer.
I Jämte grönet sitter en symbolisk färgensemble hela tiden
redo, platser eller representanter för de saker man inte förmår
yttra. Genom färgvärlden spänner ett antal kraftnät: destruktivitet-kärlek, kropp-natur, renhet-orenhet, mörker-ljus ...
Om det låter distanserat och teoretiskt är det i alla fall bara
en del av texten. För att gå till botten med något behöver man
också rapportera inifrån detsamma. Och omvänt: instängd i
något kan en ärlig rapport vara nödvändig för att ta sig loss.
Jag har alltid skrivit av nödvändighet – som när det för ett
barn är fullständigt nödvändigt att stanna ute på rasten några minuter efter att det har ringt in, för att nå och avsluta lekens
crescendo.
Jämte grönet är kanske formuleringen av en gåta, och ett
försök att lösa den. Det finns (o)logiska system att avtäcka:
textens eget, där färger och ting får nya betydelser, och den
destruktivitet som dikten vill kartlägga. Jag tror att vissa
saker bäst skildras och förstås genom omvägar. Ibland är en
trevande poesi den mest ärliga rapporten. Lika löser lika,
dunkel löser dunkel. Eller, för att citera en bok jag har skrivit
(Jämte grönet, heter den): »det är mycket svårt / att ersätta
mörker med ljus // det är enklare / att ersätta / en avsmak /
med en annan«.