Sonja talar sällan om cirkusen. Hon säger att hon har för
många dåliga minnen från den tiden. Som äldst i en syskonskara på sju, berättar hon medan hon skvimpar i lite mer
kaffe i koppen där vi sitter i hennes ombonade radhuskök,
hade hon inget val. Så fort sommarlovet kom var det bara
att lämna de yngre syskonen och stenvillan i Karlskoga, och
tillsammans med sin far ge sig av med familjens cirkus.
»Var det inte spännande?« frågar jag, men Sonja skakar
på huvudet. Hon minns de hårda britsarna i cirkusvagnarna,
de strikta reglerna, ensamheten, uppdelningen mellan cirkusfolk och »privata« – människor utanför cirkusen – som hon
aldrig riktigt förstod.
Sonjas yngre syster, min farmor, reagerade likadant när
jag först berättade att jag tänkte skriva en roman, kanske
flera, baserade på vår familjs cirkushistoria. »Vad i hela friden
ska det vara bra för?« undrade hon.
Hon mindes hur det var att växa upp som »tattarunge« i
en liten svensk bruksort på 1940- och 1950-talet. En tid då folkhemsidealet predikades, mjölk skulle bygga starka, rosenkindade barn, och tidningarna skrev om vikten av rashygien.
Hon mindes hur det var att känna sig annorlunda, främmande.
Det var därför syskonen, så fort de fick chansen, flydde
från Karlskoga. Schreiber blev Svensson och Nilsson, och de
vackra, handsydda cirkuskostymerna skyfflades undan i en
koffert på vinden, för råttorna och fukten att ta hand om.
Samtidigt har cirkusen aldrig riktigt lämnat dem. Den finns
i oljetavlan av den stora cirkusdrottningen Baptista Schreiber
(deras faster) på väggen i min farmors finrum. I fotoalbumen som är fulla av bilder på dresserade elefanter, tigrar och akrobater i indiankläder. Den lever i allt det som hände i cirkustältet men som sällan berättats om.
Ur dessa historier, ur de små fragment som jag ändå lyckades snappa upp under uppväxten, föddes Cirkustrilogin. Det
var när jag, i sorgen efter min farmors död, satt och pusslade
ihop vår familjehistoria som jag insåg att berättelsen var
mycket större. Att det inte bara handlade om en cirkusfamilj,
utan om alla. Om cirkusens alldeles egna värld och de ofta
bortglömda människorna i den. Cirkuskvinnorna som gått
långt före i kampen för den kvinnliga frigörelsen men som
aldrig hamnat i historieböckerna.
Så växte en färgsprakande cirkusberättelse fram, en som
spänner över nästan ett århundrade.
När jag ringer Sonja, efter att hon fått läsa manuset för
den första boken, Privatflickan, skrattar hon. »Det är ju en
kärleksroman«, utbrister hon. Att allt en gång började med
en ung borgarflicka och en kringresande cirkusartist har hon
aldrig tänkt på. »Nu har jag inte tid att prata mer«, säger hon.
Hon har läst halva boken i ett sträck, utan att kunna lägga
ifrån sig den, och måste fortsätta för att se hur allt slutar.