Om jag fick välja en superkraft skulle det utan
tvekan vara superkramen. En kram som gör att den personen som får den blir
supersnäll. Och har du en gång fått den kan du fortsätta sprida snällhet genom
att ge en kram till någon annan person. Till slut har världens alla invånare
fått en superkram och vi har en snällare värld. Det vore något!
Första gången jag läste Handbok för superhjältar
för mina döttrar blev vi alla tre alldeles häpna. Något likande som Handboken
hade vi aldrig läst tidigare. Direkt älskade jag bokens fina budskap. När sedan
nummer två, tre, fyra och alla andra böcker i serien kom plöjde vi dem hemma
vid nattningen. Mina döttrar och jag pratade om Lisa och hennes kompisar och
hur de skulle lösa alla fall med olika skurkar i Rosenhill.
Som lärare ville jag så klart sprida Handboken
till mina elever. En tanke om att göra något mer som handlar om bokens budskap
för eleverna föddes. Jag kontaktade Elias Våhlund, författaren till böckerna
och tillsammans började vår Superklass-resa. Vi har haft en lång och otroligt
rolig process tillsammans där alla pusselbitar till Superklassen steg för steg
har lagts till rätta.
Att få vara lärare är en ynnest och mina två
intresseområden är värdegrund och rörelseglädje. Så att skriva en bok om just
värdegrund och mjuka värden känns självklart. Jag är stolt som en tupp när jag
får vara med att forma, engagera och utbilda vår framtid. Det bästa facit jag
kan få efter en lektion eller efter ett moment som pågått i några veckor är när
eleverna kan sätta ord på sina egna kunskapsresor. Våga, vilja och kunna är
mitt motto som lärare och jag vill förmedla glädje och trygghet i min undervisning
och den miljö som eleverna vistas i. Jag drivs av att låta elevernas nyfikenhet
få spira och mitt stora brinn är psykisk och fysisk hälsa. Jag vill att alla
elever ska ha en bra magkänsla inför att komma till skolan. Elever som trivs,
lär sig, så enkelt är det!
Genom att låta superkrafterna, som vi skriver om
i Superklassen, samarbete, empati, motivation, eget välmående och kreativitet
och nyfikenhet, få plats under skoldagen skapas en trygg klass och trygga
individer. På så vis skapas en vi-känsla och vi lär eleverna att förstå vad
mervärdet i vad ”Vi är starka tillsammans” står för. Vi som arbetar i skolan
behöver lägga tid på dessa mjuka värden. Idag vet vi lite om framtiden och
vilka yrken som erbjuds då, men vi vet att de ovannämnda superkrafterna är
viktiga.
Jag hoppas att vi genom Superklassen kan hjälpa och
peppa pedagoger att låta elever få träna sig i superkrafterna och på så vis
skapa en tryggare och mjukare skolatmosfär. Där det är okej att få vara vem man
är, uttrycka sig som man vill och ha vilka framtidsdrömmar som man vill. Jag
önskar att Superklassen kan inspirera till att träna eleverna i mjuka fina
värden som i sin tur kan bidra till att eleverna har en god magkänsla inför att
komma till skolan.