Jag fick en helgkurs i skrivande som 40-årspresent och sedan
dess har inget varit sig likt. Eller, nu ljög jag redan i första
meningen. Många saker är sig helt lika. Jag lämnade inte
min familj vind för våg, jag flyttade inte från Stockholm, jag
slutade inte jobba som skådespelare. Jag skaffade inte ens en
ordentlig plats att skriva på.
Men någonting hände med mig. När jag satte fingrarna
mot tangenterna var det som att dammluckorna i en större
älv i övre Norrland öppnades. Det gick inte att sluta skriva.
Till en början skrev jag pjäser. Teaterns värld hade jag
ändå lyckats erövra, och där vågade jag försöka. Men lusten
till att skriva prosa var lika ohejdbar som det skummande
vattnet.
Jag ville skriva om en kvinna som varken äger uppenbar
skönhet eller dolda superkrafter. En människa i Västerbottens glesbygd med oro i magen och The Knife-låtar i öronen.
Med en svårsläckt törst efter den eufori som bara kemiska
substanser kan åstadkomma, och tvivelaktiga drömmar om
sig själv på lokaltidningens framsida.
Men jag ville också skriva om snön. Om tallbarren utspridda på skaren. Tystnaden som bryts av ett hundskall eller
en avlägsen bil. Älvens vatten som blir som mörkast precis
innan isen lägger sig.
Jag ville låta historien dra iväg dit den ville, och det gjorde
den. Det fanns bara en sak jag hade bestämt på förhand
– kvinnan skulle inte flytta till Stockholm. Och det visade sig
att hon inte ville det heller.
Ibland funderar jag på vad som drivit mig att faktiskt
skriva färdigt den här berättelsen. Hur jag, en inte särskilt
energisk eller effektiv person, lyckades få ihop en hel roman
mellan repetitioner, turnéer och familjeliv. I olika oergono-
miska positioner i soffan, på tåget och i hotellsängarna (det
blev som sagt aldrig någon ordentlig skrivplats) med minst
fyra nackspärrar som följd.
Jag kan inte hitta någon annan förklaring än ren och skär
hemlängtan.