Som många andra barn till invandrare tillbringade jag samtliga barndomssomrar utomlands. Sommarens ankomst var
synonym med bilresan genom Europa: Autobahn, Alperna
och italienska tramezzinimackor. Och sedan: oändliga dagar
vid Adriatiska havet. Jag klättrade på klippor efter krabbor
och vistades så mycket i vattnet att huden ständigt bar spår
av salt. I augusti spolades bandet tillbaka: Slovenien, Italien,
Österrike, ibland även Ungern eller Tjeckien, men mest
Tyskland, Tyskland, Tyskland, den lilla blippen som var
Danmark och så var jag hemma i Lund igen. På nittiotalet var
det bilfärjor som gällde, på nollnolltalet Öresundsbron och
ibland även flyg till Zagrebs gamla flygplats. Då bar kyparna
på kaféet vita skjortor, men numera är terminalen lika stor
och opersonlig som alla andra flygplatser.
Nog om min nollnolltalsnostalgi – även om den genomsyrar min debutroman Lika barn – och över till ett annat av
bokens teman. Att vara barn till invandrare är en säregen
företeelse: samma optiker pratar svenska med min syster
(som har ett typiskt svenskt namn) och tilltalar mig på engelska. Somligt av detta beskriver jag i Lika barn. En annan
aspekt av att vara svensk med invandrarföräldrar är att jag i
min barndom missade mycket av Sverige. Sommarsverige
knockade mig därför två gånger om: den första smällen kom
när jag var tjugoett och min pojkvän tog med mig till Småland.
Landskapet drabbade mig med alla sina skogar och sjöar
och jävlar vad jag föll – för både killen och den småländska
naturen. Såpass att jag gifte mig med den ena.
Nästa smäll kom under pandemin. Jag jobbade på min
avhandling, vårt barn hade sommarlov och vår lilla familj
reste i den mån restriktionerna tillät. Vi var i Småland och
Bohuslän. Vem visste att det fanns klippor i Sverige också? Vi
tillbringade oändliga dagar vid havet på västkusten, klättrade
efter krabbor på klipporna och huden bar ständiga spår av
salt. Jag hade hittat hem till mina barndomssomrar.
I Lika barn låter jag två karaktärer göra en liknande resa
under midsommarafton 2005: en tid som sedd i backspegeln
både framkallar nostalgi och framstår som hjärtskärande ung
och oskyldig i relation till nuet. Jag har inga lösningar på våra
samtida problem, varken klimatkatastrofen eller fascismens
framfart, däremot hoppas jag att min bok kan ge läsaren en
stunds respit. Lika barn är en resa tillbaka till nollnolltalet,
till att vara tjugonånting och kär, och skapa en egen identitet
skild från ursprungsfamiljens. Den riktar sig till alla oss som
minns musiken, och till dem som upptäcker den för första
gången nu när den samplas i samtidens hits. Det är en bok
som handlar om olika sätt att vara svensk, och jag hoppas att
den kan uppskattas både av dem som vet hur det är när ingen
lyckas uttala ditt namn och för den som har en namnsdag i
almanackan.