»Är den rolig?« frågar en vän och jag måste svara att nej
tyvärr, den är inte superkul, även om man kan tycka att den
arga blick på världen som bokens jagberättare ibland exploderar i kan vara lite skojig i sin brist på proportioner. »Är den
självbiografisk«, frågar en annan, »eftersom du använt dig av
din barndomsplats?«, tyvärr inte det heller, den handlar om
människor som inte finns på riktigt, kanske om människor
som levt en skevare version av mitt liv så som det hade
kunnat bli om somliga skärvor hade fått växa sig större och
vassare, men jag har inte gjort de sakerna som människorna
i boken gör, de är helt och hållet påhittade.
Så vad är den då och varför skrev jag den och varför gav
jag den en titel som är en direktöversättning av en gammal
Yazz-hit från 1988?
Den är en roman, min första. Jag skrev den för att alla ord
som jag skrivit på uppdrag åt tidningar och tidskrifter under
alla mina år som kulturjournalist och kritiker visserligen varit
små stenar att trampa på i den stora tillvarons tomhet, pusselbitar som jag förklarat världen med, mest för mig själv, men
de har ändå inte riktigt räckt till. Jag ville förstå något mer
om människorna och om mig själv och eftersom mitt sätt att
tänka och känna och sortera och förstå varit att skriva, inget
blir på riktigt för mig förrän det fått skriftlig form, måste det
ske genom att skriva. Skriva ord som jag helt och hållet valt
själv och se vart de kan ta mig. Det var läskigt först, sedan
befriande och i slutändan blev det en bok, en färdig, och det
var mer än vad jag kunde drömma om.
Den heter som den gör eftersom den delvis handlar om en uppväxt på 1980-talet men också för att den som lever sitt liv
i ett sår ibland ropar i desperation efter en bakdörr, en utväg,
en stege upp ur hålet.
Den enda vägen är upp, baby handlar om svek men
ännu mer om skuld. Om att gömma sig i skuldens skugga
tills man nästan helt utplånats som människa och kanske
vilja just det, försvinna, från världen men också från sig själv.
Om att använda skulden för att slippa leva. Den handlar om
flickors skratt, ogina grannar och snoriga ungar som röker
i skogarna. Den handlar också väldigt mycket om en plats i
en av Stockholms kranskommuner där jag växte upp och där
klassamhället manifesterade sig på ett onödigt övertydligt sätt.
Den enda vägen är upp, baby handlar om två flickor som
blir bästisar över en ask med stulna luktsudd och om en man
som vandrar längs gångvägarna med sin dalmatiner i släptåg
på evig flykt från sina minnen.