En viktig spänning i genren fantasy är mellan det som går
att förklara och det som inte går att förklara. I många kända
påhittade världar inom genren är magi, väsen och till och
med gudar enkelt förklarade för läsaren, men för mig som
författare så har jag aldrig varit nöjd med enkla redogörelser.
För mig är fantasy och skrivande i allmänhet ett utforskande
av det oändligt stora havet inom oss som vi kallar det omedvetna; det är bara startskottet innan man dyker ner under
ytan mot okända mål. Förklaringen av det man finner, om
det någonsin sker över huvudtaget, händer först långt efteråt.
När jag skrev min första bok I fjärran ligger Imbar så var jag
alltid nöjd med att inte förklara något, bara låta magin som
flödade under textens yta skrämma, förundra och förbluffa
mig när den äntligen tog form. Man blir förvånad över hur
mycket magi och drömmar man har inom sig. Det gäller bara
att öppna upp sig för att finna vilken idé som helst, för de
finns alltid där nere och simmar. »De stora fiskarna« kallade
filmskaparen David Lynch sina oförklarliga idéer, de som
kom till honom som fulländade uppenbarelser och lockade
honom vidare i den kreativa processen utan att han någonsin
kände behov av att ifrågasätta dem eller sätta dem i en
behaglig kontext. Analysen kommer i efterhand ändå, så
varför stanna och tveka när du redan vet. Du har fångat det.
Fångat någonting.
Min fantasybok I fjärran ligger Imbar handlar om att jag
tror att vi alla innerst inne är shamaner. Vi har förmågan
att trolla fram inre landskap inom oss och med andras hjälp
färdas genom dem mot allt mer fint subtila självinsikter.
Karaktärerna i min bok är alla resenärer på väg mot staden
Imbar, mot civilisationen, en destination de aldrig kommer
anlända i för att den inte finns, men människan behöver
aldrig anlända för att veta att resan är värd. Vi är hängivna
ideal som vi aldrig behöver se fullt förverkligade för att
kämpa för. Men ändå finns Imbar i min berättelse. Det är
illusionen i romanens centrum, handlingsmekanismen
som egentligen bara är en ursäkt för mig att närma det mer
substantiella i berättandet. På samma sätt fungerar också vårt
universum, tror jag. Alla dåliga eller goda omständigheter är
bara byggnadsställningar som möjliggör vårt faktiska arbete
vilket är att fortsätta på vår egen hjältesresa i linje med våra
värderingar.
På samma sätt ser jag även på mitt författarskap som,
även om jag bara skrivit en bok än så länge, har pågått hela
mitt liv. Jag har skrivit precis lika länge som jag drömt.
Den enda förklaringen jag behöver för fantasy är för att det
berikar, och den enda förklaringen jag behöver för magi i
min berättelse är dess värde som en metafor för mänskliga
viljans oerhörda potential. Det är det fina med fantasy.
Att man kan låta en symbol vara en symbol, en hjälte vara en
hjälte och en stenstad vara en stenstad. Det finns inga behov
för svar bortom insikten om att vi alla har förmågan att
uträtta storverk.