Mitt intresse för lokalhistoria har funnits sedan barnsben.
Omgiven av konstnärer, författare, diktare och berättare var
det svårt att undvika. Ekstam var bara en av dem.
Jag har också, under hela min uppväxt, fascinerats av
naturen som omgivit mig och beundrat dess skönhet. Jag förevigade gärna mina upplevelser med kameran i ungdomen
och senare genom målning i blyerts och olja.
Gylterudsbergets slingrande stigar, trolska små vattenhål
och porlande bäckar var något av favoritmotiven tillsammans
med de vyer över sjön Mangen som kan beskådas från bergets
topp.
I sluttningen upp mot Gylterudsberget, i en liten glänta,
ligger det lilla torpet Haglycka med bäcken rinnande genom
fastigheten. Här stannade jag ofta upp på mina vandringar
och fantiserade kring det liv som levts där före våra dagar.
Inte kunde jag tro att jag en dag skulle stå som ägare till
detsamma.
I samband med förvärvet av gården Haglycka i Mangskog
år 1999, vilken varit Alfreds Ekstams barndomshem och
återkommande bostad genom hela livet, fick mitt intresse
ett nytt djup och inriktning. Med Ekstam och Haglycka som
utgångspunkt hittade jag nya bekantskaper och nya källor till
information och svar på mina vetgiriga frågor om de båda.
Detta ledde sedan vidare till nya frågor och nya källor och så
vidare.
Förvärvet av Haglycka blev således starten på en nu 25 år
lång dokumentation kring Alfred Ekstams liv och konstnärskap. Det ledde i sin tur till att jag medverkat och bidragit till Rackstadmuseet genom dokumentation vid utställningar,
föredrag och andra aktiviteter. Resultatet av detta är nu
en bok som sammanfattar berättelsen och skildrar Alfred
Ekstams liv och måleri.
Jag ville själv veta hur en mjölnarson från Mangskog kunde
följa sin talang och gå sin egen väg för att bli en etablerad
konstnär och valde därför att utgå från detta i min berättelse.
Alfred kom senare att tillhöra den nationellt och numera
internationellt kända »Rackenkolonin« i Arvika.
Jag låter läsaren följa den natur- och hembygdsskildrande
mjölnarsonen Alfred som lämnade bröderna och kvarnrörelsen för att tjäna egna pengar och inte belasta syskonen, tills
han med sparade medel kunde söka sig till tekniska skolan i
Stockholm för studier.
Boken är sitt första i sitt slag som enskilt lägger fokus på
Alfred Ekstam. En bok, rik på bilder, som visar stora delar av
Alfreds konst från en trevande start i unga år till de verk som
eftertraktas och beundras i konsthallar och hem än idag.
De informativa bildtexterna är centrala genom hela boken
och jag beskriver för läsaren genom en tidsresa, tillkomsten
av de olika verken med fokus på viktiga perioder i Alfreds
konstnärskap. Införlivat bland konstverken lyfter jag även
fram personen Alfred, hans litteraturintresse, betydande
vänskaper samt den alltjämt stående kärleken till sin
hembygd och sitt ursprung, allt berättat med stor respekt
och starkt engagemang genom min personliga röst.