Sommaren 1847 drabbades Christina Rossetti av en psykisk
kris. Familjens läkare beskrev det som ett nervöst sammanbrott, men gav ingen närmare förklaring. Ordinationen var
tidstypisk: den unga Rossetti rekommenderades vila och frisk
luft vid kusten.
Långt senare skulle Christina Rossetti bli en berömd poet,
en av de allra främsta i det viktorianska England. Under de
130 år som förflutit sedan poetens död har en mängd biografiförfattare erbjudit både tolkningar och diagnoser över
Rossettis mentala hälsa. Inte minst försökt besvara frågan:
vad var det som drabbade henne den där sommaren?
Rossetti själv lämnade inga nycklar. Det enda vi vet säkert
är två saker. Att hon åren före sammanbrottet hade vårdat
sin far, allt sjukare och allt mer innesluten i sitt eget psykiska
mörker. Och – att hon, helt enligt ordinationen, reste till
havet. Där vandrade hon längs de blekvita stränderna, skrev
dikter, läste renässansens och antikens klassiker, allt enligt
bevarade anteckningsböcker. Till samma strand skulle hon
återvända många gånger, så snart livet krävde det.
Men vad kan vi egentligen påstå oss veta om en annan
människa, sedan länge försvunnen in i historiens skuggor?
Kvar finns bara orden. De som lästes, de som skrevs. Frågan
är vad vi gör med dem.
Jag tänkte: vad händer om vi följer orden? Inte tillbaka till
den för eftervärlden okända verkligheten – utan in i litteraturen,
ut i världen, ner i djupet?
Vad händer om orden växer till ett eget språk, satt i en
större vågrörelse, mot andra landskap och tidsepoker, ett lapptäcke av bilder ur historiens djup, renässansens mörker
och legender från de brittiska kustlandskapen?
Vad händer om orden blir till en dikt, en kollektiv poetisk
bildvärld i rörelse, med en egen röst, bortom hävdvunna
uppfattningar om vad ett jag kan rymma?
Kanske skulle någon kalla det en lyrisk fantasi över ett
kristillstånd – men i så fall: vems kris?
Vem vet, annat än att människan är en djupt beroende
varelse. Och att havet så lätt fortplantar våra röster.