Jag skulle inte kalla mig själv naiv, när jag klev ut på min
aspirant. Jag hade fyllt 30 och redan jobbat några år i liknande
yrken. Men det var först när jag började arbeta som polis som
jag insåg hur rått samhället kan vara. Vid ett tillfälle beordrades min patrull ut på ett jobb där en man hotade att skjuta sig själv med ett jaktgevär. I huset befann sig frun och två
barnbarn. Jag minns att jag tog på mig förstärkningsväst och
hjälm och ställde mig med pistolen i handen under sovrumsfönstret, när lampan i rummet tändes. Jag kände rädslan och
undrade vad som förväntades av mig om mannen tittade ut
och såg mig. Jag som inte ens var färdigutbildad.
Efter två år i tjänst beordrades jag ut på en trafikolycka med
dödlig utgång där den avlidna visade sig vara en vän till mig.
Den händelsen medförde att jag fick se en sida av Polismyndigheten som var allt annat än charmig. Där förundersökningsledare begick sekretessbrott utan att ställas till svars,
för att de skyddades av sina chefer. Det är ofta förekommande
har jag i efterhand förstått, att chefer anklagar den enskilde
medarbetaren i stället för att se var i organisationen det
brustit. Jag vägrade acceptera det och stod upp för mig själv
och min avlidna vän. I efterhand är jag oerhört stolt över att
jag inte lät mig tystas.
Tidigt noterade jag också hur svårt det kan vara för näringsidkare att bedriva verksamhet i utsatta områden, på grund av
hot och utpressning. Restaurangägare vågar inte prata med
polisen, eller ens vara trevliga mot oss när vi besöker dem – av rädsla för repressalier från lokala kriminella.
Idén till Krimfluencers kom i samband med att gansterrappen blossade upp i Sverige. Kända artister toppade listorna
på Spotify och hyllades i media, samtidigt som flera av dem
ingick i kriminella nätverk. Jag frustrerades över hur kriminalitet glorifierades i både traditionell och social media. Hur
kriminalitet närapå legitimerades. Budskap om grovt våld
framfördes i rapparnas texter och musikvideor, som nådde ut
till tusentals barn och unga. Autenticitet är viktigt i gansterrapp och snart hade flera nätverk en egen rappare som
marknadsförde sitt gäng och spädde på konflikter. Det var i
och med det som polisen myntade begreppet krimfluencers.
I min poliskaraktär Victoria har jag skapat en person som
vägrar rätta sig efter beslut som är direkt felaktiga. Som inte
låter sig tystas och tryckas ner. Mycket av den frustration jag
upplevt i mitt yrke kommer ut genom Victoria. För mig har
hon blivit en karaktär där jag kan utrycka mina känslor,
vilket har varit både nödvändigt och terapeutiskt. Men jag
har också valt att visa den andra sidan, den kriminella
världen. Hur tänker de som rör sig i de kretsarna, och vad är
det som gör att man lockas in i den där världen? Vad gör att
man är beredd att riskera både sitt eget och andras liv, att döda, för att uppnå respekt?