Jag var aldrig särskilt teknikintresserad som ung, däremot
nyfiken. Efter studier i filosofi, filmvetenskap och ekonomi
vid Lunds universitet hamnade jag på en global PR-byrå som
främst jobbade med techbolag. Många år senare jobbade jag
på en annan PR-byrå, bland annat med en svensk satellittillverkare som kund. Spännande, tyckte jag, som alltid har
fascinerats av rymden. Hur många kvällar har jag inte – både
som barn och vuxen – blivit stående på gräsmattan, med
blicken djupt försjunken i stjärnhimlen.
Min debutbok Karmanlinjen rör sig i den världen – i gränslandet mellan teknik, mänskliga drivkrafter och rymdekonomins framväxt. Boken handlar om Max, en programmerare
som får ett jobberbjudande han inte kan tacka nej till. Han
ska ta över arbetet efter en försvunnen AI-forskare på ett
framgångsrikt startupbolag i det skånska fiskeläget Viken.
Max märker snart att allt inte står rätt till på företaget och
börjar nysta i vad som kan ha hänt sin föregångare. Men ju
närmare sanningen han kommer, desto större blir riskerna
för honom själv.
Idag förändras rymdindustrin i rasande fart. Ofta används
begreppet »New Space« för att beskriva den pågående
privatiseringen av området. För några decennier sedan kunde
en satellit vara stor som en skolbuss. Idag kan den rymmas i din hand (men oftare är den kanske i storleken av en diskmaskin). För fem år sedan fanns drygt 2 500 aktiva satelliter
runt jorden, om ytterligare fem år förväntas antalet vara
minst 60 000. Utvecklingen medför stora möjligheter inom
bland annat klimatforskning, vädertjänster och internettillgång. Men det snabbt växande antalet satelliter innebär även
risker – relativt sett små sådana, fast med potentiellt stora
konsekvenser för livet på jorden.
Det var någonstans där, i spänningsfältet mellan teknik,
rymden och vår egen framtid, som Karmanlinjen började
ta form. Oftast skrev jag sena nätter när resten av familjen
sov – precis som bokens huvudperson, med lofi-musik i
hörlurarna. Stundtals har det känts som att försöka simma
över Atlanten och jag vågar inte tänka på hur många timmar
framför datorn det har blivit.
Berättelsen väver samman aktuella områden som extremväder, AI och rymdekonomin. Trots bokens tema är Karmanlinjen inte science fiction – allt som beskrivs är möjligt.
Att förlägga handlingen till Viken med omnejd, där jag själv
växte upp, kändes självklart. Kontrasterna mellan den
högteknologiska rymden å ena sidan, och det naturnära
fiskeläget å andra sidan, tycker jag framhäver hur modern
teknik finns överallt omkring oss idag – utan att vi ofta ens
ser det eller tänker på det.
Och jag har redan påbörjat uppföljaren i Max Nyman-serien, även denna bok med ett aktuellt techtema som
utgångspunkt.