Fantasin har alltid betytt mycket för mig. Under barndomen
drömde jag om att leva i Narnia, Midgård eller Nangijala. På
senare tid har de symboliska aspekterna av fantasy fascinerat
mig. Sagorna är inte bara påhitt, de säger något om vårt
verkliga liv, fast på ett sätt som vi förstår mer med hjärtat än med hjärnan. Samtidigt dras vi in i äventyr i annorlunda
världar.
Jag ville skriva en fartfylld bok med magiska inslag, som
också berättar om hur det kan kännas när vardagen och
skolan är övermäktiga och känslorna är svåra att kontrollera.
Idén började med en bild i huvudet. Ett djur som kommer
ut ur bröstet på ett barn. Det blev fröet till en allvarlig,
humoristisk och lite galen berättelse om en pojke som måste
lära sig att hantera en osynlig och vild hund, när vardagen
redan är tillräckligt snårig som den är.
Under skrivandet har jag funderat mycket på hur svårt det
kan vara att vara barn, särskilt under de år då man förväntas
börja klara det mesta själv och samspela med andra utan
bråk och känslostormar. Jag har reflekterat över egna barndomsminnen, hur hårda bollarna på idrottslektionerna var
och hur överväldigande konflikter med klasskompisar och
vuxna kändes. Det mina egna barn och andra barn omkring
mig upplever idag är kanske inte helt likt, men det finns
många beröringspunkter. Många kanske klarar av att spela
innebandy, räkna multiplikation, äta upp maten, leka med
kompisar på rasterna och sticka en halsduk med gott humör
hela dagarna i skolan. Men för andra är det svårare, särskilt
om livet i övrigt är krångligt eller krävande. Det är ett sådant barn jag ville berätta om i den här boken. Samtidigt har barn
oanade styrkor och förmågor, mod och klokhet och förmågor
att lösa problem, som jag också ville skriva om.
Hunden har såklart spelat en stor roll i mitt arbete. Även
om hunden i boken inte är helt lik en verklig hund har jag
gjort research om lämpliga blandraser, olika sorters koppel
och hur man bäst tränar en hund att gå fot och inte kasta sig
över alla ekorrar, katter, osynliga kaniner och klasskompisar
den får syn på.
Det är ett hårt jobb att skriva en bok. Men vägen till att
få ett manus antaget har varit betydligt mer ansträngande
för mig än själva arbetet med debutboken. Det har inneburit
en masterutbildning i Kreativt Skrivande, skrivande och
omskrivande av ett antal längre bokmanus, fler refuseringar
än jag kan räkna, tvivel, frustration, lärdomar och nystarter.
Att skriva Min hemska, hemliga hund har däremot nästan bara
varit roligt. Jag har kunnat använda tidigare erfarenheter och
hittat en tydligare riktning.
Sista året på min utbildning på Linnéuniversitetet har
varit betydelsefullt för skrivprocessen, framför allt min handledare Katarina von Bredow och mina kurskamrater.