Välj väg ur dimman är ett soloäventyr, det vill säga läsaren
är själv med och bestämmer hur det ska gå. Att det blev just
en interaktiv bok har mycket att göra med mitt jobb. Som
skolbibliotekarie märker jag att det hos många elever finns
ett motstånd i att ta sig igenom vanliga böcker där belöning
tar tid. Idag tävlar boken mot interaktiva tv-spel som ständigt
ger ungarna snabba dopaminkickar. Om det tar flera sidor
innan en bok blir spännande, så funkar det inte för läsovana
elever.
Jag har försökt få mina elever att läsa befintliga soloäventyr, med tanken att de ska fungera som en övergång
mellan spel och litteratur. Men de soloäventyren är generellt
alldeles för komplicerade och svåra, om man vill ge sig på
äventyr som är lite spännande. De påminner för mycket om
svåra rollspel. Det är tärningskast, matematik och på tok för
svår text. Därför bestämde jag mig för att skriva ett eget
äventyr, ett som skulle vara lätt att spela och precis lagom
läskigt.
Jag byggde upp äventyret som en PowerPoint-presentation
och spelade det tillsammans med elever i klassrummen på en
stor skärm. De turades om att läsa texten högt och fick sedan
försöka komma överens om vilken väg de ville ta. Det dröjde
aldrig lång stund innan de började bråka om vem som skulle
läsa, för den som läste fick ta besluten om hur berättelsen
skulle utveckla sig.
Det var först när elever som spelat spelet kom tillbaka till
biblioteket själva efter skolan för att testa spelet igen och se
vad som händer om de väljer andra vägar, som jag insåg hur väl det faktiskt fungerat. Och dessutom, att äventyret också
kunde fungera som en bok.
Resultatet blev Välj väg ur dimman: ett interaktivt rysaräventyr. Berättelsen börjar med att läsaren kommer till skolan
en väldigt dimmig morgon, och upptäcker att den är helt tom.
Det finns varken lärare eller elever på plats. Läsaren ställs då
inför ett val: Ska man försöka ta sig hem eller utforskar man
den tomma skolan? Läsarens val påverkar hur spännande
boken blir. Är läsaren modig blir berättelsen lite läskig, med
blod och död. Men om läsaren är mer försiktig och försöker
ta sig hem igen blir boken mycket snällare. Det är barnets
äventyrslystnad som bestämmer nivån på skräcken.
Min förhoppning är att den här boken ska vara en riktigt
effektiv, lockande och bra indragare till läsning.