Vårens Böcker 2025 Vuxen Facklitteratur

Rita Fernholm

Konsten att gå till doktorn: och gå därifrån med dina frågor besvarade / Natur & Kultur

Foto: Eva Lindblad

Jag är lite otålig till naturen tror jag. Alltid en plan, alltid på väg. Att jag valde att studera till läkare hade många anledningar. Med en mamma som var psykolog och en pappa som var civilingenjör men som skolade om till högstadielärare och undervisade i matematik, fysik och kemi fick jag med mig både intresset för människan och för naturvetenskapen. Vidare fascinerades jag av det detektivarbete det innebär att tolka symtom och förstå vad som ligger bakom, så att man kan hjälpa sin patient på bästa sätt.

Det finns många olika specialiteter att välja mellan när man blir läkare. Jag drogs till specialiteten allmänmedicin som innebär att man blir distriktsläkare. Här möter man patienter i alla åldrar och med alla möjliga symtom. Ibland är sjukdomen känd men många gånger vet man inte vad som felas patienten. I mötet med patienten, med samtalet som verktyg, tar jag och patienten avstamp och försöker komma fram till vad som sker i kroppen och i sinnet. Varför mår du som patient dåligt? Hur går vi framåt? Med hjälp av dig som är expert på dig själv och med mina medicinska kunskaper tar vi nästa steg i en eventuell utredning.

En fin del av yrket som distriktsläkare är möjligheten till att bygga relationer över tid. Vården kan bli riktigt bra och trygg när en patient (eller en hel familj) och en läkare följs åt. Det finns ett talesätt att inom organspecialiteterna (till exempel ögonläkare eller ortopeder) är det samma sjukdomar men patienterna som kommer och går medan det inom allmänmedicin är samma patienter men sjukdomarna som kommer och går.

Jag har fördjupat mig i kvalitet och patientsäkerhet för att se hur vården kan bli bättre. Hur kan vi minska risken för att det blir fel i diagnos och behandling? Hur kan vi bygga en sjukvård som, tillsammans med patienten, når längre med nöjdare och friskare patienter? För att det ska bli så bra som möjligt behöver vården och patienterna hjälpas åt. Men hur ska det gå till när man som patient inte ens vet vilken vårdcentral man ska lista sig på och varför? När man inte vet om man ska åka till akuten eller stå i vårdcentralens telefonkö? När det är svårt att tolka vad som står i journalen som nås via 1177.se? Och när man går hem från läkaren utan att känna att man fått svar på sina frågor?

Den här boken ska förhoppningsvis guida dig till ett enklare och smidigare möte med vården – som en handbok för att få bästa möjliga vård. Konsten att gå till doktorn och gå därifrån med dina frågor besvarade ger konkreta tips när du ska navigera inom vården och även en insyn i hur systemet bakom fungerar.

Powered by Labrador CMS