Jag är lite otålig till naturen tror jag. Alltid en plan, alltid på
väg. Att jag valde att studera till läkare hade många anledningar. Med en mamma som var psykolog och en pappa som
var civilingenjör men som skolade om till högstadielärare
och undervisade i matematik, fysik och kemi fick jag med
mig både intresset för människan och för naturvetenskapen.
Vidare fascinerades jag av det detektivarbete det innebär att
tolka symtom och förstå vad som ligger bakom, så att man
kan hjälpa sin patient på bästa sätt.
Det finns många olika specialiteter att välja mellan när
man blir läkare. Jag drogs till specialiteten allmänmedicin
som innebär att man blir distriktsläkare. Här möter man
patienter i alla åldrar och med alla möjliga symtom. Ibland
är sjukdomen känd men många gånger vet man inte vad som
felas patienten. I mötet med patienten, med samtalet som
verktyg, tar jag och patienten avstamp och försöker komma
fram till vad som sker i kroppen och i sinnet. Varför mår du
som patient dåligt? Hur går vi framåt? Med hjälp av dig som
är expert på dig själv och med mina medicinska kunskaper
tar vi nästa steg i en eventuell utredning.
En fin del av yrket som distriktsläkare är möjligheten till
att bygga relationer över tid. Vården kan bli riktigt bra och
trygg när en patient (eller en hel familj) och en läkare följs åt.
Det finns ett talesätt att inom organspecialiteterna (till exempel ögonläkare eller ortopeder) är det samma sjukdomar men
patienterna som kommer och går medan det inom allmänmedicin är samma patienter men sjukdomarna som kommer
och går.
Jag har fördjupat mig i kvalitet och patientsäkerhet för att se
hur vården kan bli bättre. Hur kan vi minska risken för att
det blir fel i diagnos och behandling? Hur kan vi bygga en
sjukvård som, tillsammans med patienten, når längre med
nöjdare och friskare patienter? För att det ska bli så bra som
möjligt behöver vården och patienterna hjälpas åt. Men hur
ska det gå till när man som patient inte ens vet vilken vårdcentral man ska lista sig på och varför? När man inte vet om
man ska åka till akuten eller stå i vårdcentralens telefonkö?
När det är svårt att tolka vad som står i journalen som nås via
1177.se? Och när man går hem från läkaren utan att känna att
man fått svar på sina frågor?
Den här boken ska förhoppningsvis guida dig till ett
enklare och smidigare möte med vården – som en handbok
för att få bästa möjliga vård. Konsten att gå till doktorn och gå
därifrån med dina frågor besvarade ger konkreta tips när du
ska navigera inom vården och även en insyn i hur systemet
bakom fungerar.