Jag ville inte skriva om mina egna tonår. Inte ett ord. Och
ändå har jag länge velat avbilda den inre stegring mot försakelsens höjder som beledsagade varje förälskelse och varje
fixering på den tiden. Jag ville skriva en Summa Amoris Primi,
Solius – en summering av den första kärleken, den enda
möjliga, som skulle illustrera med plågsam detaljrikedom
hur idiotiskt det hela var.
Boken skulle vara monoton, tråkig och helst kort, precis
som en idiotins summa bör vara. Och ändå skulle den inte
kröka ett hår på känslans huvud, inte rufsa till dess fjäderdräkt ens lite grann. Allt det drömska skulle lämnas oförstört.
Känslan av övermod, av fullkomlig offervilja, av att hjältedåden står på kö runt hörnet i väntan på att någon ska begå
dem. Oförfalskad. Hur skulle jag kunna skriva den utan att
försäga mig? Jag vacklade.
I en dröm fick jag idén att bokens huvudperson skulle
kunna vara en flicka vid namn Detta. Jag avböjde namnförslaget, som förlorade sin dragningskraft så snart jag vaknade.
I vaket tillstånd tror jag att ordet ’detta’ på något sätt snarare
har med flickårens idé att göra. Jag kan inte riktigt uttrycka
vad jag vill ha sagt. Jag försöker ändå: en föregripen katastrof,
en stundande förvisning från drömriket, det hela är stumt och
självklart som något som förevisas bakom museidioramor,
likt säsongskiften i ultrarapid på naturdokumentärer. Men
så kommer insikten smygande: det rör sig om just denna min
ungdom och detta ovillkorliga förfall som är mitt.
För ett par år sedan fick jag en inbjudan att tillbringa
våren i Salento. I likhet med alla andra turister stiftade jag där en ytlig bekantskap med mytologin kring tarantellan. Tarantellans bett leder till en cykel av frenesi och apati och precis
som är fallet med många mytomspunna sår, såsom Fiskarkonungens sår i Parsifal-myten eller det sår som Akilles lans
vållar i det förlorade eposet Cypria, kan bettet inte läkas på annat sätt än genom att det första såret återskapas och
återupplevs. Detta bett måste alltså bli ett återbett. Att skriva
om bettet, smärtans bebådelseögonblick, om paralysen som
följer, som varar så förbannat länge ( betydligt längre än vad
prosan räcker), var kanske som att bitas igen. En sådan här
bok skriver jag aldrig igen.