Jag är uppvuxen utanför Askeryd, en liten by utanför Aneby
i norra Småland. Där är naturen hänförande vacker, oavsett
årstid. Där doftar nattviolen när man hänger rentvättade lakan
på tork i skymningen, tystnaden är väldig, stjärnhimlen utan
gräns. Människorna som bor där är driftiga, vänliga, har fin
sammanhållning. Alla vet det mesta om sina grannar – utom
det som grannarna väljer att dölja.
Det är en perfekt plats på jorden för stora, mörka hemligheter.
Själasörjaren utspelar sig i Askeryd. Prästen Anna söker
sig efter ett kraschat förhållande från Stockholm tillbaka till
sina rötter för att börja om. Men innan flyttlasset ens hunnit
fram skakas det lilla samhället av en tragedi: en flicka vid
namn Emmy-Lo försvinner spårlöst när hon är ute i skogen
med sin tvillingsyster för att plocka lingon en eftermiddag
i augusti. Hennes försvinnande blir inom några dygn en
riksnyhet. Sökandet förenar hela bygden, men varje dag utan
svar fyller människorna med rädsla och misstänksamhet.
Kan det vara någon av dem som fört bort flickan?
Anna blir en oumbärlig stödperson för de drabbade. En
av dem är Emmy-Los mamma, Rebecka, som håller ihop på
ren vilja. Hon är fullt övertygad om att hennes dotter lever,
trots att tiden går, strålkastarljuset slocknar, och dagsljuset
krymper mot senhöst och så småningom vinter.
Där finns också en man som söker stöd i förtroende, och
Anna börjar misstänka att han bär på en mörk hemlighet – en
som kan vara nyckeln till Emmy-Los försvinnande. Men som
präst är hon bunden av en absolut tystnadsplikt, och snart dras hon in i en moralisk mardröm som utmanar allt det som
hon tror på, och har vigt sitt liv åt.
Prästers tystnadsplikt är den strängaste som finns. En präst
får inte under några som helst omständigheter föra andra
människors vittnesmål vidare – inte ens vittnesmål om övergrepp, barnmisshandel, mord, eller andra grova brott. Det
riskerar att ställa prästen inför väldiga dilemman och kluvna
känslor, som hon behöver hantera helt utan någon annan
människas hjälp. En präst som bor och verkar i glesbygd
behöver dessutom regelbundet träffa de själar hon sörjer för – på badplatsen, på vägarna, inne på Ica.
Själasörjaren är min första roman. Det har tagit några år att få den färdig, och den var ursprungligen en novell med
hela spänningsmomentet koncentrerat till en enda scen. Jag
trodde länge att jag bara kunde skriva just enskilda scener,
eftersom jag har en bakgrund som nyhetsjournalist och är drillad i att skriva korta texter. Men någonting i scenen
väckte min nyfikenhet och jag började skriva om vad som
föregick den, och vad som hände sen. Detta sammanföll med
att jag gick en kvällskurs i skrivande, och att allt socialt liv
var pausat av pandemirestriktioner.