Därför skrivs det så mycket om Norrland: ”Inte bara ödeland”
Mats Jonsson och Tina N Martin skriver båda från och om Norrland.Frida Sjögren/Johan Saarela
Norrländska namn syns oftare än någonsin på försäljningstopplistor och bland prisnomineringar. SvB har talat med författare, forskare och branschkunniga om litteraturen som tidigare fått ge vika för Stockholmsskildringar, men som nu står stadigt i centrum.
Årets
upplaga av ett av Sveriges största litteraturevent är i gång: Littfest. Till festivalen i
Umeå hittar såväl debutanter som internationella superstjärnor.
På Littfest
har den norrländska litteraturen alltid spelat en väsentlig roll. 25 procent av
alla medverkande på Littfest brukar komma från norra Sverige, säger Erik
Jonsson, som varit medarrangör för festivalen sedan 2010.
Till en
början hade festivalen svårt att hitta norrländska namn som var stora nog att
stå sig bredvid de stora, internationella författarna. Men inte längre.
– Det
har hänt någonting inom den norrländska litteraturen de senaste tio åren som är väldigt
intressant, och som jag tycker kan liknas vid Sara Lidmans genombrott på
50-talet. Det var senast vi såg en litterär boom som var rotad i norra Sverige,
säger Erik Jonsson.
I dag är
några av de mest uppmärksammade, svenska författarnamnen från norra Sverige,
och skildrar ämnen som på olika sätt berör Norrland. Någonting har hänt. Frågan
är bara: vad?
Bara Stockholmsintresse
Mats
Jonsson, serietecknare och författare, slog igenom stort 2002 med sin andra
serieroman Hey Princess (Galago). Där skildrade han flytten från
Bollstabruk till ett studentrum i Stockholm, och boken handlar i mångt och mycket om
att ”supa på Södermalm”, enligt honom själv. Tre år senare följdes seriealbumet
upp av Pojken i skogen (Galago), som denna gång var placerad i den
västernorrländska ort han växte upp i.
– Det var
verkligen smärtsamt att uppleva hur litet intresset var för Pojken i skogen. När min bok om Stockholm kom ut ville alla intervjua mig, och det var
massor av uppmärksamhet. Så var det inte alls när Pojken i skogen kom,
säger Mats Jonsson.
När upplevde
du att det blev ”okej” att skriva om Norrland?
– Jag vet
inte riktigt. Pojken i skogen kom 2005, och tolv år senare gav jag ut Nya
Norrland (Galago). Där såg jag ändå till att en tredjedel av boken
utspelade sig i Stockholm, för journalisternas skull. Men jag hade nog inte
behövt det, för vid det laget var saker annorlunda.
Mats Jonsson, Åke Lundgren och Patricia Fjellgren under ett av årets första Littfestsamtal.Sofia Öhman
Kanske var
det inte mer än en slump. Kanske svängde bara pendeln som den vanligtvis gör –
från en extrem till en annan.
– Det
norrländska hade varit ohippt så länge att det plötsligt måste bli hippt igen.
Många hade blivit mätta på relationsromaner som utspelar sig i Vasastan, säger
Mats Jonsson.
”Norrlänningar vill inte ha någon el”
I en villa
utanför Boden sitter Tina N Martin och skriver på sin femte deckarroman, Trollkarlen, som släpps på Polaris i
juli i år. Hennes böcker skildrar brutala mord under midnattssol och religiösa
sekter som verkar i totalt mörker.
– Norrbotten
är en exceptionell plats om man ska ha ihjäl folk, säger hon och skrattar.
Tina N
Martin slog igenom med en smäll – åtminstone på den lokala marknaden. Det är
kanske inte förvånande att människor uppskattar att läsa om platser de känner
igen, och att Tina N Martins böcker slog igenom i Boden är därför ingen skräll.
Men även Tina N Martin uppmärksammar den pågående Norrlandstrenden och kallar den en ”Norrlandsvåg”.
Tina N Martin skriver från sin villa strax utanför Boden.Johan Saarela
– Det
kommer väldigt mycket spänning här uppifrån. Jag vet inte vad det beror på. Men
Norrbotten har historiskt porträtterats ganska orättvist.
Tina N
Martin lyfter viljan att ändra den ensidiga bild av norra Sverige som hon
upplever varit framträdande en längre tid.
– Enligt den
bilden är norrlänningar karga, tystlåtna och ensamma människor som inte vill ha
någon el. Naturligtvis finns den människan också, med all respekt. Men det
finns ett driv hos mig och hos kollegor att gestalta något annat. Bussarna är
fulla här uppe också.
Händelser
vid vatten
Det tycks
ligga någonting i att mer spänning kommer uppifrån i dag. Katarina Gregersdotter
är docent i engelskspråkig litteratur vid Umeå universitet och ledamot i Svenska Deckarakademin. Deckarakademin delar årligen ut priser i bland annat kategorierna Bästa svenska kriminalroman och Bästa
svenska debut. Katarina Gregersdotter har därför läst majoriteten av den
kriminallitteratur som släppts sedan hon blev invald i Deckarakademin 2019.
Inför vår
intervju tittade hon igenom alla nomineringar till de priser som delats ut av Deckarakademin
sedan starten 1971. 1993 tog Kerstin Ekman hem priset i kategorin Årets bästa
svenska deckare för Händelser vid vatten (Albert Bonniers förlag). Hon
var då den första författare som placerat sin roman i norrländsk
miljö bland Deckarakademins nomineringar, vad Katarina Gregersdotter kunnat utröna. Tio
år senare tilldelades Åsa Larsson debutantpriset, för Solstorm (Albert
Bonniers förlag).
Kerstin Ekman vann Årets bästa svenska deckare och Augustpriset för boken Händelser vid vatten.Bodil Bergqvist
Den
norrländska deckarlitteraturen är fortfarande mindre till sin omfattning än
litteraturen som kommer från övriga delar av landet. Katarina Gregersdotter kan
dock konstatera att den har växt de senaste åren.
– Från
och med någonstans runt 2017 har det alltid funnits minst en norrländsk titel i
nomineringslistan, säger Katarina Gregersdotter.
Enligt henne
är en av de saker som är mest utmärkande för den norrländska deckarromanen just
närheten till naturen.
– Skogen,
älven och fjället beskrivs som att de påverkar karaktärerna i romanerna mer än
vad staden gör, särskilt i litteraturen från norra Norrland, säger hon.
Norrlandslitteratur i tre vågor
Det
nationella intresset för den norrländska litteraturen har kommit och gått genom
den svenska litteraturhistorien. Anders Öhman, professor emeritus i
litteraturvetenskap vid Umeå universitet, menar att det i dag går att tala om
tre vågor av Norrlandslitteratur. Den första vågen kom med författare som Olof
Högberg (1855–1932) och Pelle Molin (1864–1896). De skrev med något som Anders
Öhman menar var ett slags postkolonial ambition.
– De
försökte visa att det finns en kultur i Norrland också, att det är inte bara är
ett ödeland som går att exploatera, säger Anders Öhman.
Några
årtionden efter Högberg och Molin vällde den andra Norrlandsvågen över landet,
hastigt och explosionsartat. År 1953 gav Sara Lidman (1923–2004) ut Tjärdalen
(Albert Bonniers förlag), som sålde i närmare 50 000 exemplar och blev den
dittills bäst säljande svenska debutromanen genom tiderna, enligt
Sveriges Radio.
Dagens författare behöver inte förhålla sig till storstaden
Det senaste
årtiondet har en tredje våg sipprat fram, kanske snarare likt en porlande bäck
än en tsunamivåg. När Anders Öhman funderar över vad som kännetecknar dagens Norrlandslitteratur
är det framför allt självklarheten i var berättelserna är förlagda som kommer
till honom.
– Dagens
författare behöver inte förhålla sig till storstaden eller södra Sverige. Det
är naturligt för dem att skriva om sina rötter, sin hembygd och sina
traditioner, säger han.
Den samiska litteraturvågen
En betydande
del av denna tredje norrländska litteraturvåg är den samiska litteraturen.
– Fler
författare från Sápmi har börjat skriva på svenska, men det handlar egentligen
om att Stockholm har börjat lyssna, säger Littfests Erik Jonsson.
År 2016
tilldelades en samisk författare Augustpriset för första gången, när Ann-Helén
Laestadius prisades i kategorin Årets barn- och ungdomsbok för Tio över ett
(Rabén & Sjögren). Två år senare var det Linnea Axelsson och dikteposet
Aednan (Albert Bonniers förlag) som tog hem statyetten för Årets
skönlitterära bok.
Ann-Helén Laestadius var den första samiska författaren att tilldelas Augustpriset.Carl-Johan Utsi
Den samiska
historien och Norrlands historia i stort är tätt sammanlänkade. Mats Jonsson,
vars senaste serieroman Stinas jojk (Galago) fick stort genomslag när
den kom 2024, menar att i takt med att intresset för norrländsk litteratur ökar,
så ökar även intresset för den samiska litteraturen – och vice versa.
– Många
läsare runt om i Sverige som jag har träffat uttrycker att det är otroligt hur
lite de har vetat om samisk kultur. När böcker som Herrarna satte oss hit (Norstedts)
eller Aednan slog igenom öppnade det ögonen för många, säger Mats
Jonsson.
Varför nu?
Trots att
ingen av de intervjuade har något entydigt svar på varför den norrländska
litteraturen fått så stort genomslag just precis nu, landar alla intervjuer i
samtal om politik, den gröna omställningen eller samisk historia.
Norrland, trots tidigare föreställningar om platsen som ”ödeland”, har dessutom etablerat sig som en viktig litteraturplats, med många levande kulturscener. Kontext
i Luleå, Ordmån i Piteå och kanske framför allt Littfest i Umeå visar att det går
att vara verksam som författare i Norrland.
Var på den
tredje Norrlandsvågens tidslinje vi befinner oss är också en fråga som lämnas obesvarad.
Om det är som Mats Jonsson säger kanske pendeln svänger tillbaka snart, till
ett Norrland som åter är ”ohippt”.
Men genom att studera de senaste årens
Augustpristagare kan man få en ledtråd om en annan våg som kanske är på väg. År 2022 tog
Ellen Strömberg och Nina van den Brink hem statyetter för Vi ska ju bara
cykla förbi (Rabén & Sjögren) respektive Jag har torkat nog många
golv (Norstedts). 2024 var det Linda Bondestam med Chop Chop (Förlaget) som tog hem en statyett. Alla tre kommer från tvåspråkiga regioner i Finland.
Kan det vara
så att vi är mitt i en ny litteraturvåg: den finlandssvenska?
De tre Norrlandsvågornas författare, i urval
Första vågen:
Olof Högberg Pelle Molin Ludvig Nordström Albert Viksten Karl Östman
Andra vågen:
P.O. Enquist Eyvind Johnson Sara Lidman Torgny Lindgren Elisabeth Runell
Tredje vågen:
Jannete Hentati Mats Jonsson Elin Anna Labba Ann-Helén Laestadius Åsa Larsson Marie Lundström Tina N Martin Ella-Maria Nutti Karin Smirnoff Mattias Timander