Ekerlids slutar sälja databöcker

Försäljningen av databöcker och varumärket Bonnier Ekerlid Data avvecklas den 31 december 2000. I SvB nr 15/00 försäkrade Bertil Ekerlid att man inte planerade lägga ned satsningen på databöc...

Publicerad

Försäljningen av databöcker och varumärket Bonnier Ekerlid Data avvecklas den 31 december 2000. I SvB nr 15/00 försäkrade Bertil Ekerlid att man inte planerade lägga ned satsningen på databöcker. Nu säljs varulagret ut fram till årsskiftet. - Det är stor konkurrens inom databoksbranschen. Vi har inte haft en tillräckligt stor organisation ute på fältet och har inte uppnått den omsättning som krävs för att få en tillfredsställande lönsamhet, säger Bertil Ekerlid, vd för Ekerlids förlag. Pearson Education har varit Ekerlids förlags samarbetspartner och de säljer redan i dag böcker till Akademibokhandeln och ett antal andra boklådor. Ekerlids förlag har sålt därutöver till utbildningsföretag och andra företag.

Kommer någon annan att ta över?

- –Det vet jag inte. Med all säkerhet kommer Pearson Education att fortsätta verksamheten i Sverige, men hur vet jag inte.

Varför är det så svårt att få lönsamhet på just försäljning av databöcker?

- –För det första är det många andra utländska varumärken som har etablerat sig här eftersom Sverige är, eller i alla fall har varit, en rätt stor marknad. För det andra har det skett en viss uppbromsning på expansionen, kanske till och med en viss nedgång. Det är mindre utbildningar nu än vad det har varit tidigare. Enligt vad jag har hört så är det flera andra förlag inom databoksbranschen som säger att det är tufft.

Är folk färdigbildade inom dataområdet?

- Nej det är de ju inte. Jag kan inte bedöma helheten på den marknaden men man kanske från företag och myndigheters sida tycker att man gjort tillräckligt för stunden, spekulerar Bertil Ekerlid.

Powered by Labrador CMS