Leffe och Caroline Grimwalker har etablerat sig som
författarparet som tagit förlagsbranschens konventioner med ro. De har skrivit
snabbare, hos fler förlag och gett ut betydligt fler titlar än många traditionella
författare.
Men på förlagen med fokus på digital utgivning har den grimwalkerska
trenden synts längre än så.
– Därför att hela ljudboksekonomin handlar ganska
mycket om volym. Du måste producera snabbt, och för oss är det inte konstigt om
våra författare skriver på flera förlag samtidigt, berättar Petra Ward, förlagschef på WAPI.
Även på Bokfabriken har man genom åren kunnat se författare gå
från monogama till polygama förlagsrelationer. Enligt Lasse Brahme, vd på Bokfabriken,
rör det sig ofta om författare som blivit utgivna på ”traditionella” förlag, där förlaget bara velat publicera en bok om året. Då har författarna sökt sig till
Bokfabriken, som i och med sin digitala utgivning arbetar med högre
publiceringstakt.
Och även om också digitala förlag helst skulle inneha en så
stor del av en författares bibliografi som möjligt, så har det blivit lättare
för författarna att flytta runt i en alltmer digitaliserad miljö, menar Lasse
Brahme.
Vad WAPI och Bokfabriken har gemensamt är också att de båda är
förlag där paret Grimwalker just nu har pågående och kommande utgivningar. Bokförlaget
Nona är ytterligare ett. Efter SvB:s
fördjupande reportage om författarparets ambitioner att avsluta sina serier
på alla förlag och till slut landa helt på Forum ligger en viss osäkerhet över
förlagen som blivit partners med de förlagspolygama författarna.
Bitterljuva känslor
Emina Sabic är förläggande redaktör på Bokförlaget Nona. Enligt
henne har paret Grimwalkers delade förlagstillhörighet inte legat deras
utgivning i fatet, snarare tvärtom. Därför beskriver hon en något bitterljuv
känsla när hon tänker på samarbetet som lider mot sitt slut mellan Nona och
författarna Grimwalker.
– Vi är jätteglada för deras skull, att de hamnar där de
vill vara, där de hade som mål att hamna. Men personligen tycker jag att det är
tråkigt att vårt samarbete ska ta slut eftersom det har funkat så bra, berättar
Emina Sabic.
På Nona kvarstår dock fortfarande två böcker med Caroline Grimwalker.
Leffe Grimwalker har 14 innestående böcker som ska publiceras på förlaget.
Kvarstår gör även tre böcker i paret Grimwalkers Döden i
December-serien på WAPI, samt hela den nya serien Killing Åre på Bokfabriken.
På Bokfabriken väntas även två nya Alex Storm-böcker av Leffe Grimwalker. Att
produktionen kommer att gå varm hela vägen in i Forumbubblan råder det därför
inga tvivel om.
Författarparet ”taggar ner”
Men på WAPI och Bokfabriken är man inte så säkra på att
paret Grimwalkers äktenskap med Forum är för gott.
– Det hade förvånat mig jättemycket om de sajnade med Forum for
life. Ingen i ljudboksvärlden sajnar sig på ett förlag för resten av livet,
säger Petra Ward.
Lasse Brahme formulerar sig på ett liknande sätt, och ser
inte författarparets förlagsäktenskap som ett livslångt åtagande.
– Jag vet ju att de inte har skrivit på for life. De
skriver också så himla snabbt. Två år från att de börjar publicera på Forum så
har de skrivit alla böckerna. Då gör de säkert nya serier hos oss igen.
Leffe Grimwalker bekräftar dock för SvB att målet är att landa
helt och hållet under Forums tak. Parets intention är att ”tagga ner” och avsluta
de serier man har i gång på andra förlag.
Men enligt Lasse Brahme pågår en dialog mellan honom och
Leffe Grimwalker, som skulle innebära fler Leffe Grimwalker-skrivna Alex
Storm-böcker på Bokfabriken. Enligt Leffe Grimwalker kommer han dock enbart att
agera ”showrunner” för Alex Storm-serien, och ”ha fingrarna i spinofferna”.
IP en viktig parameter
På Bokfabriken ägs IP:n (alltså de immateriella
rättigheterna) till Alex Storm-universumet av både Bokfabriken och Leffe
Grimwalker. På WAPI ägs IP:n till Döden i December-universumet av WAPI och
paret Grimwalker. På så sätt kan ingen av parterna använda platser, karaktärer
eller spinoffer tillhörande universumen utan den andre partens medgivande.
I ett nytt slags förlagsklimat där författare kan vara på
flera förlag samtidigt har IP:n därför blivit en viktig faktor för att säkra
framtida utgivning. Lasse Brahme beskriver det som ett joint venture mellan
förlag och författare, ”både kreativt och monetärt, lite som ett gemensamt imprint”.
Han tror därför att fenomenet kommer att bli vanligare framöver.
– Gemensam IP hindrar ju inte en författare från att vara på
många olika förlag samtidigt, men det avgör att serien i fråga stannar på
förlaget där man jobbar, säger Lasse Brahme.
Behöver man äga IP på det här sättet tillsammans med
författare för att förtroendet ska vara intakt, så att man kan lita på att författaren
inte sticker med en serie?
– Man måste inte det, men det kan vara skönt. Det ger
arbetsro för båda parter.
Petra Ward ser en liknande trygghet, inte minst efter att en
serie rundats av och författarna gått vidare.
– IP:n till Döden i December, till exempel, kan bara nyttjas
efter bokseriens slut om båda parter är överens om nyttjandet, säger hon.
Finns det något sammanhang då ni skulle gå med på att
låta paret Grimwalker använda IP:n hos ett annat förlag?
– Tja, inget är ju omöjligt. Men jag kan inte se att vi
skulle ge upp rätten utan en synnerligen bra affärsuppgörelse som anledning.
Status bakom byten
Och så var det till slut på ett Bonnierförlag som paret
Grimwalker skulle komma att landa. Det polygama paret ska bli monogamt, men
inte utan att det samtidigt väcker liv i en livslång branschdiskussion om mindre
kontra större förlag.
Enligt Lasse Brahme är en möjlig teori till varför paret
Grimwalker, som varit så positiva till flerförlagsmodellen tidigare, plötsligt
vill ”trappa ner” att det varit ett krav från Forums håll.
– Vi andra har ju fått finna oss i att författare finns
på flera förlag samtidigt. Då tycker jag att Forum borde finna sig i det också,
säger han.
Utifrån den ständigt pågående diskussionen om stora förlag
som ”äter upp” mindre förlags författare finns det därför en rädsla på de
fristående förlagen om att förlora de författare man lyckats etablera stort.
– Det är klart att man är rädd för det. Det är så lätt att
sitta på gamla anor i ett stort förlagshus. Jag säger inte att de förlagen är
dåliga på något sätt, men i många fall är de inte nödvändigtvis bättre. Det är
vi som har lyckats med snabb digital utgivning och byggt upp våra författarskap.
Varför skulle det då gå bättre någon annanstans, när det redan är succé? undrar
Lasse Brahme.
I hans mening handlar förlagsbyten, där bytet går upp i
storlek, många gånger om statusjakt.
Också Petra Ward tippar på att status är vad som lockar.
– För ett mellanstort förlag som vi är det precis som
vanligt att Bonniers tar en författare när den blivit framgångsrik. Det är
deras affärsmodell och författarna har såklart stora drömmar. Vår affärsidé är
därför att hela tiden komma på nya idéer som passar det digitala och hitta
andra författare som skriver för den publiken. Vi fiskar inte alltid i samma
vatten som de ”traditionella” förlagen och tänker inte på det ”traditionella”
viset.
”Författarna väljer”
På Forum avfärdar man kritiken om huruvida det skulle finnas
typiska ”storförlags-moves” som går ut på att svälja författare, som odlats hos
mindre förlag, när de väl har etablerat sig.
Annie Kabala, förlagschef på Forum, anser att retoriken är
bakvänd. Enligt henne är det inte förlagen som tar författarna, utan författarna
som väljer själva vilket förlag de vill vara på.
– Vi har också haft författare som har lämnat oss när de blivit
framgångsrika och gått till andra, och vi har författare som blivit
framgångsrika som har kommit till oss. Det är en förlegad retorik att prata om
förlag som plockar upp författare. I fallet med Leffe och Caroline Grimwalker
var det i allra högsta grad de som gick ut och letade andra förlag och
samarbetspartners. Och valde oss efter det, säger hon.
Både Annie Kabala och Leffe Grimwalker avfärdar dessutom
bestämt att den stundande monogamin hos Forum skulle ha varit ett krav från
Forums håll. Leffe Grimwalker hänvisar till att författarparet behöver ”tagga
ner efter åtta års slit”. Annie Kabala hänvisar till att Forum inte säger åt
sina författare vad de ska skriva eller var de ska göra det.
– Vi tycker att det är bra att samla författarskap, för alla
författare. Men det är aldrig något ultimatum från vår sida. Vi tar ställning
till det som författaren vill göra. Tycker vi att det är intressant kan man ju
vara på flera ställen, det har vi många författare som är, säger Annie Kabala.